Monday, 29 December 2014

Pau Gebu

Salam...

Hmmmmm...dah lama tak buat pau...sebabnya saya malas nak keluarkan pengukus dari dlm stor...pengukus saya tu gedabak besar...saya pun taktau awatla saya pi beli pengukus yg besaq ni...mungkin saya pernah berangan-angan nak jadi usahawan kek coklat kukus kot...yg baguihnya laki saya... dia follow je..okaylah bang...nasib i mintak beli pengukus...kalau i mintak emas,berlian..lagi haru dan garu kapla...ini setakat mintak beli pengukus je...hahahaha...

Saya tak ingat saya salin resepi ni dari mana...tadi masa saya dok belek buku resepi saya...ada resepi pau ni...pada tuan punya resepi...terima kasih sbb bagi resepi pau ni ya...

Panjang betul mukadimah...mana kuih pau nya?



Pau Gebu
Pau Gebu


Bahan

- 500 g tepung pau
- 2 sudu kecil yis mauripan (lbh kurang 1/2 paket)
- 1/2 cawan gula
- 1/4 cawan minyak jagung
- 230 ml air (boleh tambah air kalau perlu)

Cara


  1. Campurkan yis dengan sedikit air dan sedikit gula...biar sampai berbuih
  2. Kemudian larutkan gula dalam air 
  3. Dalam mangkuk yang besar, letakkan tepung dan campuran yis tadi. Gaul 
  4. Seterusnya, tuangkan larutan gula tu sedikit demi sedikit dan digaul dengan hujung jari.
  5. Jangan habiskan larutan gula tu sekaligus, masa ditengah -tengah step nombor 4 tu,  campurkan minyak dan teruskan menguli dengan menghabiskan baki larutan gula tu. Uli sampai doh jadi kenyal. 
  6. Rehatkan doh 15 minit
  7. Selepas itu, bulatkan doh menjadi ketulan kecil dan diisi dengan inti kesukaan..saya bubuh serikaya Gardenia tu. Lapiklah doh kecil tu dengan kertas minyak atau daun pisang yang telah kita potong ikut saiz pau tu. Rehatkan lagi sampai doh pau tu mengembang (lbh kurang 30 minit)
  8. Masa tunggu pau kita naik, panaskan kukusan
  9. Kukus pau itu (lebih kurang 8-10 minit).Kalau terlebih kukus, pau jadi berkedut.


*Kalau saya, test dulu dengan sebiji dua pau,tengok timing dia,lepas tu baru saya kukus  dalam jumlah yang banyak.

*Jangan lupa balut tutup periuk pengukus tu dengan kain, sebab takmau bagi wap air 
 jatuh ke kuih pau tu. 

Sedia untuk dimakan..apa lagi...Meh saya belanja satu gambar lagi..



Gebu tak Kak Ton?



Apa yang ditunggu lagi...cubalah resepi kuih pau ni...mmg gebu lah...Kak Ton mak anak lima bagi 4 bintang!!!!



Babai
~aimzf~






No comments:

Post a comment