Tuesday, 23 February 2016

Bihun Sup Udang

As salam...

Baru-baru ni saya pi rumah adik saya...dan saya makan bihun sup udang yg sedap...adik ipar saya masak...selalunya...bihun sup kan sinonim dgn ayam ataupun tulang...tapi kali ni...pelakon utamanya udang...

Saya pun tanyalah resepi sup udang kat adik ipar...dan hari ni saya cuba buat utk Boss Besar... maklumlah... Boss Besar kan tengah control dietnya...

Kata adik ipar saya...kuah sup ni lebih sedap bila bubuh banyak udang dan cendawan...tapi utk kali ni, saya buat ikut apa bahan yg ada je...



Okaylah...ini resepinya...
Resepi Bihun Sup Udang
Sumber: adik ipar
Bahan
- 1/2 bungkus bihun dicelur hingga lembut dan ditoskan
- 15 ekor udang dikerat bahagian kepala
- 15 biji fishball
- 2 pokok sawi pakchoy dipotong kasar
- 2 peket cendawan tiram
- 3 ulas bawang putih diketuk
- 1 hiris halia
- 1/2 sudu teh serbuk lada sulah
- 1 sudu teh serbuk pati ayam
- 2 sudu makan minyak masak
- 1500- 2000 ml air
- garam secukup rasa

Utk hiasan
- bawang goreng,limau nipis, daun bawang, sambal kicap

Cara
  1. Panaskan minyak. Tumis bawang putih dan halia hingga naik bau. Masukkan air.
  2. Apabila air mendidih, masukkan fishball, serbuk pati ayam, serbuk lada sulah. Renehkan sebentar.
  3. Kemudian, masukkan udang dan cendawan. Perisakan dengan garam. Seimbangkan rasa masin dan manis udang. Apabila udang bertukar warna, masukkan sawi pakchoy.
  4. Tutup api supaya sawi pakchoy tidak menjadi terlalu masak dan layu. 
  5. Sedia utk dihidangkan.
  6. Cara menghidang, masukkan bihun, curahkan kuah dan taburkan bahan hiasan. 
Sedap dan simple...cuma Boss Besar cakap, yg adik ipar saya buat lagi sedap...hahaha...

Menu ni buleh jadi menu penyelamat kalau tetamu mai rumah...bahan yg senang dan tak amik masa yg lama pun sbb udang kan cepat masak...cuma kali ni saya tak buat sambal kicap...sekadar bawang goreng je...maklumlah nak makan utk dinner je...malas nak beria-ria masak...kuah sup ni jugak boleh dimakan dgn mee atau nasik...macam si nombor dua, dia makan dgn nasik je...

Jadi apa lagi...selamat memasak!

Babai

No comments:

Post a comment