Saturday, 13 February 2016

Inti Kelapa

As salam...

Dalam freezer ada kelapa parut yg saya beli minggu lepas,kelapa parut yg putih je...hmmm...saya masa tu dok plan nak buat lopes tapi bila rakyat jelata demam, kelapa parut tu dok bertapa lah dalam freezer...

Hari ni saya nak clearkan sikit freezer tu maklumlah rakyat jelata dah makin sihat...bolehlah nak buat kerja rumah sikit... 

Jadi, ini lah hasilnya...



Mai tengok resepinya pulak
Resepi Inti Kelapa
Bahan
- 4 cawan kelapa parut putih
- 1 cawan gula merah
- 1 cawan air
- 1/4 cawan santan
- 3 sudu besar gula
- 1/2 sudu besar garam
- 2 helai daun pandan disimpul

Cara
  1. Satukan gula merah, gula pasir, simpulan daun pandan dan air di dalam kuali. Masak hingga gula merah larut.
  2. Kemudian, masukkan kelapa parut, santan dan garam. Gaul sebati.
  3. Masak sehingga inti kelapa menjadi kering. Pastikan inti kelapa ini selalu dikacau supaya tak hangit.
  4. Apabila inti kelapa menjadi kering, bolehlah diangkat dan sejukkan.
  5. Sedia utk digunakan.

Santan tu optional, saya bubuh sebab kebetulan ada baki santan kotak dlm peti ais, sbb kalau simpan lama takut rosak pulak...kalau takmau letak pun takpe...

Kalau ikut anak tekak saya, inti ni dah okay dari segi manisnya, tapi kalau sapa yg suka manis, tambah lah lagi gula ya...

Hmmm...kalau tengok resepinya, kuantiti inti kelapa dapat banyak lah jugak...saya pikir ada banyak jenis kuih yg boleh buat dgn inti kelapa ni, ketayap, pulut inti, koci, badak berendam...
Pendek kata...ada banyak lah...jadi inti ni saya akan simpan dlm freezer dan bila nak guna, saya defrost kan aja...

Tapi hari ni, saya takmau buat apa-apa kuih lagi sbb satgi petang saya nak pi Bangi, ada birtday party lah...ehhh saya suka sbb tak payah masak... muahahaha...

Apa pun, selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a comment