Wednesday 17 February 2016

Roti Bakar Telur Leleh

As salam...

Sejak kebelakangan ni, saya selalu sakit kepala...tapi yg herannya sakit kepala tu akan mai bila weekend je...saya pikir sbb asyik pulun buat kerja time weekdays, kalau pening pun dok lawan jugak, sbb tu bila cuti, mula lah rasa pening tu mai kot...paham ka? Abaikan je lah mukadimah ni...hahahaha...

Breakfast utk bebudak utk hari ni roti...kisahnya dua tiga minggu lepas kami pi breakfast kat satu kedai bawah pokok kat area kundang...anak2 order roti ni...tapi biasalah mana cukup kalau masing-masing perut size tangki minyak...depa tak puas makan...jadi saya cakap mak pun buleh buat...sbb senangkan...jadi hari ni mak depa pun tunaikan janji...


Pepatah baru~ ada sosej di sebalik telur!

Ini resepi yg senang tu...
Resepi Roti Bakar Telur Leleh
Bahan
- 5 biji roti hotdog
- 5 batang sosej direbus sekejap
- 5 biji telur
- mayonis dan sos cili secukupnya
- sedikit marjerin

Cara
  1. Belah dua roti tetapi jangan putus. Sapu rata marjerin. Bakar atas non stick pan hingga permukaannya agak garing. Ketepikan.
  2. Masukkan sosej yg telah direbus ke dalam pan. Golek-golekkan sekejap, sekadar untuk bagi nampak sosej tu seakan-akan digrill. 
  3. Angkat sosej dan letak diatas roti yg telah dibakar tadi.
  4. Goreng telur hingga 3/4 masak. Angkat dan letakkan atas sosej.
  5. Paipkan mayonis dan sos cili sesuka hati.
  6. Siap!
Ahhhha...senang kan! Kenapa nama dia telur leleh...sbb kuning telur tu masih lagi cair...jadi bila kita makan tu, meleleh-leleh lah kuning telur tu...

Walaupun saya yg masak, tapi saya tak makan pun roti ni sbb saya tak suka kuning telur....kalau telur tu saya prefer telur dadar je...tapi anak2 saya semua pakat suka telur separuh masak ni...depa ikut bapak depa lah tu...

Apa respon anak2 saya bila makan roti ni...si nombor dua cakap lepas ni kita tak payah pi makan kat kedai lagi sbb mak pun buleh buat...hmmm

Jadi...apa lagi...selamat memasak ya!

Babai

No comments:

Post a Comment