Monday 8 February 2016

Donut Ekpress

As salam...

Rakyat jelata masih demam lagi...makan ubat pun tak kebah-kebah...si nombor lima takmau makan...dia cuma nak menyusu badan je...air masak...susu botol...dia takmau...badan si nombor lima pun dah susut banyak...saya bagitau kat Boss Besar, macam nak kena bawak pi spital, check darah je...sbb demam tak kebah-kebah...tapi  biasalah,Boss Besar...selagi budak tu tak terkelepek lembik...dia assume anak dia sihat lagi...aishhhh...kalau esok, depa dok demam lagi...mmg saya paksa Boss Besar bawak pi spital...

Sebab si nombor lima takmau makan, saya try buat donut...sbb dia suka makan donut..pagi tadi saya buat cekodok, dia makan tiga biji...saya pikir mesti dia takdak selera mkn nasik, jadi jom buat kuih...

Resepi ni saya amik kat page MAHN...cuma dah tak ingat sapa sbb resepi ni saya salin kat kertas je...dulu kat page tu ada butang search...tapi la ni dah takdak...payah betul kalau nak cari resepi...jadi bila ada resepi yg berkenan, saya salin kat kertas dulu...bila dah buat...menjadi..saya tulih kat blog...ala2 simpan resepi gitu...


donut tak sempat sejuk, salut gula...cair gula tu...adeshhhhh

Okay...jom tengok resepi donut ekspress ni...
Resepi Donut Ekspress
Bahan
- 500g tepung gandum
- 1 sudu besar instant yeast
- 2 sudu besar gula
- 2 sudu besar marjerin
- 1/4 sudu teh garam
- 1/4 sudu teh baking powder
- 1 1/2 - 2 cawan air (tak semestinya guna semua, bergantung kat jenis tepung)
- minyak utk menggoreng
- gula aising utk disalut pada donut 

Cara
  1. Satukan semua bahan kecuali air dan minyak. Gaul sehingga sebati.
  2. Tambahkan air sedikit demi sedikit. Uli hingga menjadi doh. Doh yg terbentuk sedikit lembik dan melekat. Kalau terlajak lembik, tambah sedikit tepung lagi.
  3. Sapukan sedikit minyak pada telapak tangan. Bahagikan doh kepada 32 bebola doh kecil.
  4. Susun di atas talam. Rehatkan sekejap (10minit)
  5. Panaskan minyak, ambil sebiji doh, buat lubang di tengah dengan ibu jari dan masukkan ke dalam minyak yg telah panas.
  6. Goreng donut dengan api yg sederhana sehingga warnanya menjadi kuning keemasan.
  7. Angkat dan toskan.
  8. Goreng hingga habis.
  9. Sejukkan donut sebelum disalut dgn gula aising.

Mmg ekspress donut ni sbb tak payah tunggu doh tu kembang sekali ganda...lepas uli, terus bentukkan, rehat doh sat sambil dok panaskan minyak, lps tu goreng...

Untuk satu adunan ni, kiranya puaslah anak-anak saya makan...tapi si nombor lima cuma makan seketol je...yg makan banyak donut , si kakak...

Hmmm..apa lagi...jom mendonut!

Babai


No comments:

Post a Comment