Wednesday, 10 February 2016

Pasta Carbonara?

As salam...

Si nombor lima masih lagi takmau makan...bagi nasi,roti...semua dia tolak...dia mintak aiskrim tapi saya tak bagi sbb dia batuk dan selsema...

Bila tak makan...mula lah dia buat perangai...tak buleh berenggang... adoiii...mak ada banyak kerja nak buat ni...tambah lagi abang kakak masih lagi cuti cny...nak kena masak kat depa jugak...

Pikiaq punya pikiaq...saya buat pasta utk dia...guna apa yg ada je..mana tau kot2 dia berselera nak makan...

Resepi ni utk kuantiti yg kecik je...trial kan...takut tak dpt sambutan...satgi sapa pulak nak tolong perabih... 


Meh..ini resepinya...
Resepi Pasta Carbonara
Bahan
- 1 cawan pasta
- air utk merebus pasta

Untuk sos putih
- 2 sudu besar butter
- 3 ulas bawang putih dicincang
- 2 sudu makan tepung gandum
- 1 1/2 cawan susu segar
- sedikit lada hitam tumbuk kasar
- sedikit oregano
- garam dan gula secukup rasa
- hirisan sosej (saya tak bubuh,stok takdak)
- air secukupnya

Cara

  1. Rebus pasta sehingga empuk. Angkat dan toskan.
  2. Panaskan kuali, masukkan butter dan bawang putih. Goreng hingga terbit bau.
  3. Masukkan tepung. Goreng tepung sekejap sebelum dimasukkan susu segar, lada hitam dan oregano. Jika ada sosej, juga boleh juga ditambah ketika ini. Masak dengan api yg kecil supaya susu tak hangit.
  4. Kacau sehingga tepung larut. Jika kuah pekat, bolehlah ditambahkan sedikit air.
  5. Perisakan dgn gula dan garam secukup rasa.
  6. Tutup api apabila sos putih ini mendidih.
  7. Untuk menghidang, curahkan sos putih ke atas pasta yg telah dicelur.
  8. Boleh taburkan chilli flakes jika suka.
  9. Siap!
Senangkan...hmmm...mcm mana pulak dgn respon si nombor lima...alhamdulillah...abis semangkuk kecik...hilang susah hati saya sbb semenjak dia demam ni...memang selera makan takdak...susut betul badan dia...mata pun kuyu je...orang tak sihat kan...

Si nombor tiga pun suka...kiranya resepi ni boleh di buat lagi lah sbb dapat respon yg baekkkk punya!

Jadi...kalau anak kecik hilang selera makan, bulehlah cuba buat pasta carbonara ni...mana tau dia berselera nak makan...

Okaylah...selamat memasak ya!

Babai

No comments:

Post a comment