Sunday, 3 April 2016

Terung Goreng Ikan Bilis

As salam...

Dah lama saya tak tulis entry...maksudnya dah laaaaaaaama saya tak masak....sampai anak2 pun tanya bila mak nak masak...rasanya depa dah jemu sbb asyik-asyik makanan yang sama je saya tapau....tomyam, nasik goreng, nasik lemak...

Ada satu hari tu sbb kesian kat depa, saya goreng ikan dan makan dgn nasik dan kicap...aikkkkk...bertambah depa makan...

Boss Besar pun tanya jugak sbb saya dah tak buat kek dan kuih mcm dulu...iya lah...macam tak sempat je nak masak...balik keja, bila dah ambil si nombor empat dan si nombor lima dari rumah pengasuh, dok melayan depa aje lah...masak dah tolak tepi...aishhh...

Semalam pi kenduri tahlil arwah pak sedara saya....masa balik makteh saya tapaukan lauk kenduri....jadi hari ni saya cuma masak nasik dan panaskan lauk tu...dan saya tambah satu jenis lauk yg simple...



Ini resepinya...
Resepi Terung Goreng Ikan Bilis
Bahan
- 5 biji terung panjang saiz kecil
- 3 biji cili padi*
- 3 biji cili merah*
- 3 ulas bawang putih*
- 1 cm belacan*
- 1 gengam ikan bilis*
- 1 sudu makan kicap manis
- garam dan serbuk kunyit secukupnya
- minyak masak secukupnya

Cara

  1. Terung dibelah dua. Gaul rata dengan garam dan serbuk kunyit.
  2. Panaskan minyak. Goreng terung hingga layu. Angkat dan toskan. Susun di dalam pinggan.
  3. Tumbuk semua bahan bertanda* hingga hancur.
  4. Panaskan dua sudu makan minyak menggoreng tadi. Tumis bahan tumbuk hingga garing dan wangi.
  5. Tambahkan kicap. Gaul rata. Tutup api.
  6. Curahkan ikan bilis timbuk ini ke atas terung yg telah digoreng tadi.
  7. Sedia utk dinikmati.
Macam mana respon rakyat jelata? Boss Besar bagi komen sedap...dia cakap dah lama tak makan lauk masak sendiri...owhhhh...terkembang hati ni sekejap....lalala...

Sapa yang suka pedas tu...tambahlah lagi amaun cili padi...utk saya dan Boss Besar, tiga biji cili padi pun dah berasap telinga...

Hmmm...apa lagi...selamat mencuba!

Babai


No comments:

Post a comment