Tuesday, 3 May 2016

Kueyteow Goreng Rencah Ikan Bilis

As salam...

Kueyteow adalah antara menu yg anak-anak saya suka, sekarang ni saya selalu balik lambat dan bila nak cepat, masak yg paling senang je utk dinner...

Tadi bila singgah kedai acheh, saya beli dua peket kueyteow, mmg dlm kepala ni nak masak kueyteow je...dan kali ni, saya nak cuba guna ikan bilis sbg salah satu rencahnya...resepi ni saya pernah terbaca dlm majalah...tgk gambar mcm tempting je....jom cuba...tapi pada masa yg sama, udang, fishcake dan telur pun saya bubuh jugak...

terlajak gelap pulak!

Okay...jom tengok resepinya...
Resepi Kueyteow Goreng Rencah Ikan Bilis
Bahan
- 2 peket kueyteow dibilas dgn air, toskan.
- 5 ulas bawang putih*
- 3 ulas bawang merah*
- 1 genggam ikan bilis*
- 10 ekor udang
- 2 keping fishcake dihiris
- 3 biji telur dipukul sedikit
- 4 sudu besar cili kisar
- 2 sudu besar sos tiram
- 1 sudu besar sos cili
- 2 sudu besar sos ikan
- 1 sudu besar kicap pekat JALEN
- 3 sudu besar kicap manis
- 1 genggam tauge
- 1 mangkuk kecil hirisan kucai
- garam secukup rasa
- minyak utk menumis

Cara
  1. Tumbuk bahan bertanda* hingga halus. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak, tumis bahan tumbuk tadi hingga wangi.
  3. Masukkan udang dan fishcake. Kacau sebati.
  4. Tambahkan sos ikan,sos tiram,kicap manis,kicap pekat,sos cili dan sedikit air. Kacau sebati.
  5. Apabila mendidih, masukkan telur. Biarkan telur keras sebelum dikacau rata.
  6. Masukkan kueyteow. Gaul sebati.
  7. Tambahkan tauge dan kucai. Masak sehingga kueyteow lembut. Perisakan dgn garam jika perlu, kalau tak mahu menggunakan garam, gantikan dgn sos ikan atau kicap masin.
  8. Tutup api apabila kueyteow telam masak sempurna.
  9. Siap!
Simple kan...sambil masak sambil saya merasa....kalau ada terkurang saya tambahlah sos, kicap sikit-sikit, kiranya adjust ikut citarasa masing-masing lah...

Boss Besar cakap sedap...hmmm...kiranya tak menyesal lah saya cuba resepi ni....anak - anak pun suka, sekejap je dua peket kueyteow ni abih...alhamdulillah...

Jadi, apa lagi...cubalah!

Babai

No comments:

Post a comment