Saturday, 28 May 2016

Biskut Ala Pepero

As salam...

Kalau pi langkawi mesti nak beli pepero kan tapi bila ada isu halal tu...terus terbantut niat...



Hmmm...cuti sekolah dah start...si nombor satu ada kelas tambahan, jadi tak dapatlah kami anak beranak nak balik kampung...bila duduk rumah ni, mulalah askar-askar yang lain tu dok merungut boring...suruh baca buku...depa takmau...

Macam mana ya...okaylah kita masuk dapur je...main masak-masak yg simple...hari ni...kita buat biskut ala pepero tu...sgt senang...bahan-bahan nak membuatnya pun senang nak beli...


Ini resepinya...
Resepi Biskut Ala Pepero
Bahan
- biskut jejari (beli timbang je)
- dark chocolate secukupnya.
- almond nibs (dibakar hingga keperangan)
- chocolate rice
- colourful sprinkles

Cara

  1. Cairkan dark chocolate secara double boil. 
  2. Ambil sebatang biskut jejari, celup dalam coklat yg telah dilarutkan.
  3. Taburkan hiasan ikut citarasa.
  4. Susun di atas redai yg dialas dengan talam supaya lebihan coklat jatuh ke bawah.
  5. Buat sehingga habis dan masukkan dalam fridge lebih kurang 3-5 minit.
  6. Simpan dalam bekas kedap udara.
  7. Sedia untuk dinikmati...
Senang kan...sedap pulak...saya tak pasti berapa lama biskut ni tahan untuk disimpan sbb anak-anak saya ni, buat waktu pagi...tengahari dah tinggal setengah balang...rasa masin biskut jejari...pahit-pahit coklat dan almond nibs yang crunchy...mmg ralit jadinya...

Jadi apa lagi...jom beraktiviti dgn anak-anak...

Babai

No comments:

Post a comment