Monday, 30 May 2016

Bubur Nasi dengan Chicken Loaf

As salam...

Hari ni si nombor lima kurang sihat...batuk dan badan pun panas...senang je kalau nak tau panglima ni tak sihat...bila dia tak aktif dan takmau makan...selalunya dia akan mintak nasik dan suruh saya suap...tapi hari ni...saya suap nasik ke mulut pun dia takmau...

Penyudahnya, saya pikir...buat bubur nasik aje...lagipun rakyat jelata mmg suka bubur nasik ni...tapi ayam pulak dah abih...apa yg ada...kita guna je...akhirnya jadilah bubur nasi dengan chicken loaf...


Jom tengok resepinya
Resepi Bubur Nasi dan Chicken Loaf
Bahan
- 2 cawan beras basuh bersih dan ditoskan
- 1 inci halia
- 2 kiub pati ayam
- 4 keping chicken loaf Ayamas dihiris
- 1/2 batang carrot dihiris
- air secukupnya
- beberapa titik minyak bijan
- sedikit serbuk lada sulah
- bawang goreng, daun bawang, cili merah sbg bahan tabur

Cara
  1. Masukkan beras, halia ke dalam periuk yang sesuai. Tambahkan air secukupnya ( saya bubuh 15 cawan air).
  2. Rebus dengan api perlahan sehingga nasi menjadi lembut dan hancur.
  3. Tambahkan carrot, kiub pati ayam dan chicken loaf. Rebus lagi sehingga mendapat tekstur bubur. Tambahkan lada sulah, minyak bijan dan garam secukupnya. Jika bubur nampak kering, tambahkan lagi air.
  4. Tutup api apabila bubur lembut dan cukup rasa.
  5. Sebelum menghidang, taburkan bawang goreng, daun bawang dan cili hiris. 
  6. Sedia utk dihidangkan.
Dapatlah seperiuk bubur nasi, seperti jangkaan, rakyat jelata sangat suka....si nombor tiga makan bertambah...dia kata macam makan bubur McD...hikkkkssss...

Dan si nombor lima pun makan semangkuk bubur jugak...yayyyyy...saya suka....

Nampaknya....kalau anak-anak takdak selera makan...bolehlah dicuba bubur nasi dgn chicken loaf ni...

Babai

No comments:

Post a comment