Tuesday, 17 May 2016

Kek Pisang

Assalam...

Dalam peti ais ada pisang emas yang dah lebam...hmmmm...dah lama saya tak buat kek...jadi hari ni jom kita buat kek pisang...

Kalau sedap buleh lah bagi sepinggan kat jiran tetangga...owhhhh...besarnyaa harapan...moga menjadi lah kek pisang ni...rasanya sebelum ni pun ada entry kek pisang cuma yang itu saya bubuh almond nibs, versi kali ni saya cuma letak coklat cip je...


Okay..ini resepinya
Resepi Kek Pisang
Bahan
- 4 biji telur
- 3/4 cawan gula castor
- 1 cawan minyak jagung
- 1 cawan pisang yang telah dilenyek
- 2 cawan tepung gandum*
- 1 sudu teh baking powder*
- 1 sudu teh soda bikarbonate*
- 1 sudu teh esen pisang
- 1/2 cawan coklat cip

Cara

  1. Ayak semua bahan bertanda *. Ketepikan.
  2. Pukul telur dan gula castor hingga kembang dan ringan. Masukkan minyak. Kacau sebati.
  3. Tambahkan pisang, kacau rata. Kemudian tambahkan esen pisang. 
  4. Masukkan campuran tepung,baking powder dan soda bikarbonat yang telah diayak tadi sedikit demi sedikit. Kaup balikkan sehingga semuanya sebati.
  5. Kemudian masukkan pula coklat cip. Kacau rata.
  6. Pindahkan adunan ke dalam loyang yang dialas dengan kertas minyak.
  7. Masukkan ke dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu.
  8. Bakar pada suhu 170C selama 30-35 minit ( bergantung kepada jenis oven)

sebelum masuk oven
Senang dan simple kan...rasanya pun sedap....jadi dapat lah jiran tetangga merasa kek pisang ni...hahaha...hmmmm...nampaknya buat kek dan memasak mmg terapi untuk saya...bila kek ni dah siap...mood saya terus jadi ceria...lalala... tapi bila tengok kain baju bertimbun tak lipat lagi....terus moody balik...adoyaiiiii...ehhh...makan kek pisang dulu lah...hal kain tak lipat tu...buat tak nampak dulu...pikir lain kali...muahahaha...

Selamat memasak ya!

Babai

No comments:

Post a comment