Saturday 4 June 2016

Fetuccini Carbonara

 As salam...

Saya malas masak....hahaha... maka kita masak yg simple sajo...rasanya hari tu, Boss Besar ada beli spaghetti...jadi dlm kepala terbayang spaghetti carbonara...tapi bila check balik, rupanya Boss Besar beli fetuccini...no hal punya...tukar aje resepi dlm kepala tu jadi fetuccini carbonara...

Resepi ni saya belasah ikut apa bahan yg ada...tambah tolak ramuan yg ada...dan wallllaaaahhh...sedap jugak akhirnya...rahsia besarnya ialah...ikut je citarasa memasing...insyaAllah menjadi...


Meh tengok resepinya
Resepi Fetuccini Carbonara
Bahan
- 1 pek fetuccini
- 2 sudu besar butter
- 1 biji bawang holland didadu kecil
- 3 ulas bawang putih diketuk
- 2 biji tomato didadu
- 1 cawan daging cincang
- 1 tin sos carbonara cendawan ADABI
- 2 sudu makan sos tomato
- 2 sudu makan sos cili
- 1/2 cawan air
- 1 keping keju cheesedale
- 10 biji meatball
- sedikit oregano
- garam dan gula secukup rasa

Cara

  1. Rebus fetuccini hingga lembut. Angkat dan toskan. Gaulkan dengan sedikit minyak supaya fetuccini tidak melekat. Ketepikan.
  2. Goreng meatball secara deepfry hingga masak. Angkat dan ketepikan.
  3. Panaskan periuk, masukkan butter. Apabila butter mula mencair, tumis bawang besar, garlic hingga terbit bau.
  4. Masukkan tomato dan daging cincang. Kacau dan masak sehingga daging empuk.
  5. Tambahkan sos carbonara, sos cili,sos tomato, keju, meatball dan oregano. Kacau sebati. Tambahkan air.
  6. Perisakan dengan garam dan gula.
  7. Masak sehingga kuah menjadi pekat.
  8. Tutup api.
  9. Sedia untuk dihidangkan..
Utk meatball, saya guna brand abang burn, first time nak cuba...Si nombor satu cakap sedap meatball tu...saya? Hmmm tak dapat komen sbb makanan western ni bukan tekak saya...tambah lagi...saya tak berapa gemar makan daging...jadi komen2 ni dapat dari rakyat jelata je...apapun respon yang rakyat jelata bagi membuatkan mak depa ni rasa macam chef yg hebat lak...depa kata sedap...yayyyyy...Boss Besar pun cakap sedap...

Menu ni saya buat utk makan pagi...hahaha...western abih la tu...bertabahlah anak-anak...hari ni takdak nasik...kita tengok berapa lama depa buleh tahan dgn makan fetuccini je...adakah depa akan cari nasik jugak...kita tunggu....muahahaha...

Apa lagi....selamat memcuba...

Babai

No comments:

Post a Comment