Monday 11 April 2016

Daging Goreng Berempah

As salam...

Kebelakangan ni saya agak busy dgn beban kerja yg banyak...rasa mcm dah tak dan nak kejar...siap satu kerja...ada banyak lagi yg dok tunggu..

Salah satu terapi yg bagi saya hepi....masak...jadi hari ni...saya mengabdikan diri kat dapur dan masak...

Daging goreng ni feveret si nombor satu...kali ni buat lain sikit, saya tambah rempah kurma...dan hasilnya...wallllllaaaaa...sedap bak kata si nombor satu...


Ini resepinya...
Resepi Daging Goreng Berempah
Bahan
- 300g daging hiris nipis digaul dgn sedikit serbuk kunyit
- 1 hiris halia
- 1 labu bawang besar di hiris
- 2 biji cili merah dan hijau dipotong kasar
- 1 sudu makan rempah kurma Faiza
- 1 sudu makan kicap manis Enaq
- 1 cawan air
- 3 sudu makan minyak masak
- secubit gula
- garam secukup rasa

Cara
  1. Masukkan daging dan halia ke dalam kuali. Masak dengan api perlahan hingga air daging kering. Jika daging belum empuk, masukkan air dan rebus lagi sampai daging lembut.
  2. Apabila daging sudah lembut, masukkan minyak dan rempah kurma. Goreng hingga daging garing dan terbit bau rempah. tambahkan kicap, bawang besar, cili hijau dan merah dan secubit gula. Gaul sebati. Perisakan dengan garam secukup rasa.
  3. Tutup api apabila bawang goreng mula layu.
  4. Sedia untuk dihidangkan
Senangkan? Kalau guna daging batang pinang, tak perlu lah tunggu lama sangat utk daging tu empuk. Tapi kali ni daging yang saya guna agak liat, jadi saya kena rebus laaaaaamaaaaa,hmmmm.... nampaknya saya tertipu dengan si pejual daging tu, dia kata daging tu daging lembut...masalah betul bila jadi orang yang taktau nak kenal jenis bahagian daging ni, selalu silap beli walhal sekilo agak mahal jugak, rm 38.

Saya letak kicap utk dapatkan kaler yg cantik dan secubit gula utk bagi berkilat...hmmmm...nampaknya anak-anak dan Boss Besar suka daging rempah ni...saya pikir nak simpan sikit utk esok, tapi abis jugak diratah macam tu je dgn rakyat jelata...

Apapun, resepi ni simple dan sedap...selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a Comment