Sunday 10 January 2016

Lala Masak Lemak Kuning

As salam...

Hari ni saya masak lala utk lunch...awal pagi tadi Boss Besar pi beli ikan kat Tanjung Karang...kali ni saya pesan tak payah beli banyak sangat sbb saya cuma masak utk dinner je...almaklumlah anak2 duduk rumah pengasuh dan cuma akan makan malam je kat rumah...saya pun bila dah kerja ni...lepas isyak tu dah tumbang...jenuh nak adjust balik lepas setahun cuti ni...aishhhh...

Wehhhh...panjangnya mukadimah...okay kali ni saya buat setengah kilo lala je...sbb yg makannya cuma saya dgn Boss Besar je...anak2 cuma makan kuah je...takpa...
hangpa makan kuah dgn ikan goreng je...nanti mak dgn bapak perabih lala tu...lalalala...

Resepi yg ringkas je, awalnya,saya bercadang nak rebus dgn serai je tapi bila pikir kesian pulak kat anak sebabnya depa cuma makan kuah je jadi kalau setakat rebus tu, takut depa takmau makan pulak...


Okaylah...ini resepinya
Resepi Lala Masak Lemak Kuning
Bahan
- 1/2 kilo lala-dibersihkan dan ditos.
- 3 ulas bawang putih*
- 5 biji bawang merah*
- 1 hiris halia*
- 1 batang serai*
- 1 biji cili merah*
- 1 biji cili padi*
- 1 hiris kunyit hidup*
- 1 kotak kecil santan Ayam Brand
- 2 cawan air
- 1 keping asam keping
- garam secukup rasa
- sedikit minyak utk menumis

Cara

  1. Rendamkan lala. Kocak-kocakkan utk mengeluarkan lumpur. Toskan.
  2. Kisar semua bahan bertanda* hingga halus. Ketepikan.
  3. Panaskan sedikit minyak, tumis bahan kisar hingga naik bau. Masukkan asam keping. Kacau sebentar.
  4. Kemudian, masukkan santan, air dan lala. Masak hingga mendidih dan kulit lala menjadi oren kemerahan.
  5. Perisakan dgn garam. Kacau sebati.
  6. Tutup api. Sedia utk dihidangkan.
Mudah dan ringkas kan...selalunya, kalau masak lauk pauk, saya guna santan kotak cap ayam tu...tapi kalau nak buat kuih muih pulak, saya guna cap KARA...tapi ikut jugak lah kadang2 tu...tengok stok yg ada kat dapur...

Dalam resepi ni, saya bubuh asam keping jugak sbb saya suka ada rasa masam-masam sikit...itu terpulang pada citarasa masing-masing lah ya...selalunya kalau saya masak tu, resepi tu sbg rujukan je...lepas tu ditokok tambah sikit utk kena dgn selera...

Macam yg dijangka...anak2 makan kuah je...saya dgn Boss Besar je yg dok perabih lala...Alhamdulillah...kenyang!

Babai


No comments:

Post a Comment