Friday 22 January 2016

Bihun Goreng Singapore

As salam...

Menu apa pulak dinner kali ni?
Setelah menyelongkar apa yg ada...saya buat bihun goreng je...dan sebab saya malas nak blender cabai...saya buat versi singapore je...letak lada hitam je kan....

Resepi ni saya dpt dari mak sedara saya...dulu dia ada kedai makan kat tanjung tokong nun...anak mami...dlm resepi asal, mak sedara saya letak daging...saya guna ayam sbb daging tak dak stok...


Okaylah...takmau cerita panjang...ini resepinya...
Resepi Bihun Goreng Singapore
Bahan
- 1 bungkus bihun faiza- rendam hingga lembut
- 10 ulas bawang putih ditumbuk halus
- 1 mangkuk kecil isi ayam
- 5 ekor udang
- 3 ekor sotong dihiris
- 5 biji fishball belah dua
- 3 keping fishcake dihiris
- 1 sudu makan sos tiram
- 1 sudu makan cuka makan
- 1 sudu makan sos ikan
- 1 sudu makan garam bukit halagel (boleh kurang, tambah)
- 1/2 sudu makan lada hitam tumbuk kasar
- 1/2 sudu makan gula
- 1 biji tomato dihiris
- 1 mangkuk kecil cauliflower
- 1 batang carrot hiris memanjang
- sedikit kucai
- 2 1/2 cawan air
- minyak secukupnya

Cara

  1. Panaskan minyak, tumis bawang putih hingga naik bau. Masukkan ayam. Goreng hingga ayam kecut.
  2. Kemudian tambahkan air, fishball, fishcake,lada hitam, sos ikan,cuka dan sos tiram.
  3. Masak hingga mendidih.
  4. Tambahkan sotong dan udang. Kacau sebati.
  5. Perisakan dengan garam dan gula.
  6. Masukkan bihun yg telah direndam dan ditoskan tadi. Gaul sebati.
  7. Seterusnya, tambahkan carrot, cauliflower dan kucai. Kacau rata.
  8. Kecilkan api. Tutupkan kuali.
  9. Biarkan bihun empuk. Kacau sekali sekala supaya bihun tak hangit.
  10. Jika kurang masin, boleh ditambahkan sos ikan.
  11. Tutup api apabila bihun lembut dan masak sempurna.
Dah siap...utk sukatan garam tu, itu lah yg diberi oleh mak sedara saya tu, dia bagitau utk sebungkus bihun, kena guna satu sudu makan garam...cuma kekadang tu ada garam yg masin...ada garam yg kurang masin, jadi kena pandai adjust jugak...macam saya sukatan tu dah ngam-ngam rasa dia...dan utk bagi bihun tu nampak berkilat, bila bihun hampir masak, saya bubuh sikit minyak...sama jugak amaun air tu...dua cawan setengah air tu pun dah okay...tapi macam kes garam jugaklah, bihun pun ada banyak brand...jadi kena agak2 jugak...takut terlebih air, bihun lembik pulak...

Apapun...sebungkus bihun ni abis sekelip mata je...anak2 suka sbb tak pedas kan, lepas tu saya cuma bubuh sayur yg depa suka...carrot dan cauliflower...

Okaylah...selamat memasak ya!

Babai 

No comments:

Post a Comment