Monday, 18 May 2015

Mango Casablanca

As salam...

Pagi ni...pi pasar tani...beli bhn mentah...dan saya beli jugak buah pelam...3 kilo...rm10...pelam siam katanya...

Bila balik rumah...mak aiiiii...banyak pulak pelam ni...hmmmm...nak buat apa ya?

Selongkar peti ais...whipping cream ada sikit lagi...thickened cream pun ada...apa lagi...buat mango casablanca lah...resepi asal saya amik kat SINI...cuma saya tukar nestle cream (takdak stok kat rumah) tu dgn whipping cream+ thickened cream...



Hmmmm...ini resepinya...kalau nak resepi asal...boleh tgk di blog Kak Amie

Resepi Mango Casablanca
Sumber :Kak Amie
Bahan
- 1 kilo mangga dipotong dadu kecil
- 250g cream cheese
- 250ml thickened cream
- 200ml whipping cream
- 1/4 cawan susu pekat 
- biskut cream crackers secukupnya

Cara
  1. Satukan cream cheese, thickened cream, whipped cream dan susu pekat. Pukul hingga kembang dan gebu.
  2. Dalam bekas yang sesuai (paling bagus guna bekas empat segi), ratakan sedikit adunan cream pada dasar bekas.
  3. Kemudian susun kepingan biskut di atasnya. 
  4. Letakkan adunan cream lagi dan diratakan.
  5. Tabur buah mangga yg telah dipotong dadu di serata permukaan cream. Tutup dengan kepingan biskut lagi.
  6. Ulang langkah 4-5. Buat sehingga habis dan diakhiri dgn lapisan cream dan taburan mangga.
  7. Jika ada serbuk biskut, jgn dibuang, taburkan di atas permukaan mango casablanca itu.
  8. Simpan dalam peti sejuk sehingga cream agak keras.
  9. Sedia utk dinikmati.
Wahhhh...sedap betul bila makan sejuk-sejuk....tapi hancur la diet...lemak berkrim kannnn...bila makan tu...tak terasa dah banyak suap masuk ke mulut...boleh abis sebekas nih...jadi sapa nak diet tu...mango casablanca ni adalah mimpi ngeri....hahaha

Sebab dpt banyak dan takut saya makan tak ingat dunia...kita kongsi lah sesama jiran...saya antar sebekas kecil kat jiran ... harapnya...dia pun  sukalah mango casablanca ni...

Apa lagi...kalau ada stok pelam...boleh cuba buat mango casablanca ni...memang sooodapppp...

Babai

Sunday, 17 May 2015

Daging Merah

As salam...

Apa cerita misi mencari tv cabinet...hahaha...belum jumpak lagi...tapi kami laki bini dah terbeli benda lain...masa kat kedai...rasa mcm okay...tapi bila sampai kat umah... adoiiii...besaq pulak...hmmmm...kat mana nak letak ni...

Kebetulan, boss besar keluar jumpak kawan..jadinya saya yg dok susun balik kerusi meja kat living hall ni...ada dekat 10 kali saya dok ubah...patah pinggang weiiii...bila boss besar balik....owhhhh...reject...susun balik...dan dptlah susunan yg okay...cuma nampak sempit sikit...nak menyesal pun tak buleh...terbeli kannnn...

Dinner...saya masak satu lauk je...berkerut muka batalion askar bila tgk lauk sejenis je atas meja...anak-anak...bersyukur lah dgn rezeki yg Allah bagi...



Inilah resepinya
Resepi Daging Merah

Bahan
- 1/2 kilo daging
- 10 biji cili kering direbus*
- 1/2 labu bawang besar*
- 3 ulas bawang putih*
- 1 hiris halia*
- 1/2 kiub pati ayam
- 2 sudu makan sos cili thai
- 2 sudu makan sos tiram
- 1 sudu makan sos ikan
- 1 sudu makan sos tomato
- 1/2 labu bawang besar dihiris
- 2 helai daun limau purut
- 1 batang serai diketuk
- sedikit pewarna merah
- garam dan gula secukupnya
- sedikit minyak utk menumis

Cara
  1. Rebus daging dgn sedikit pewarna merah hingga empuk. Hiris nipis. Simpan air rebusan.
  2. Kisar semua bahan bertanda*. Ketepikan.
  3. Panaskan sedikit minyak, masukkan hirisan daging. Goreng sekejap. Angkat.
  4. Dalam kuali yg sama, tumis bahan kisar hingga pecah minyak. Masukkan serai dan air rebusan daging. Kacau rata.
  5. Kemudian, masukkan daging, kiub pati ayam, sos cili thai, sos tomato, sos ikan dan sos tiram. Kacau sebati.
  6. Apabila mula mendidih, perisakan dgn garam dan gula.
  7. Tambahkan bawang besar yg telah dihiris dan juga daun limau purut. Kacau sehingga semuanya bergaul rata.
  8. Tutup api. Sedia utk dihidangkan.
Hmmm...senangkan..rasa mcm masak paprik jugak...cuma ini kaler merah... muahahaha...

Kalau nak cepat...atau malas masak ... ini resepi yg patut dicuba...ringkas dan sedap...

Okaylah...selamat memasak!

Babai