Saturday, 2 May 2015

Cencaru Bakar Cili Kicap

As salam....

Hari ni...duduk kat rumah je...rutin biasa lah...basuh kain...sidai kain...basuh pinggan...kemas rumah...aishhhhh...banyaklah...tak pernah habis kan...

Boss besar bawak kanak-kanak riang ria ribena ni pi tengok wayang...saya tak ikut...hahaha...sebabnya...saya tak minat tengok wayang...tengok tv pun jarang-jarang....memang saya ni spesies yg boring kot...

Bila boss besar dgn anak-anak takdak...saya pun malas masak lah...sebab yg nak makan cuma saya dgn si botak nombor lima aje...jadinya...saya cuma tanak nasik..bakar ikan cencaru...nanti cicah je dgn cili kicap...simple tapi sedap...kadang2 muak jugak makan masak lemak je...

Hmmmm...ini resepi paling sempoi...kalau dapat ikan cencaru yg fresh...lagi lah terangkat...
Resepi Cencaru Bakar Cili Kicap

Bahan
- 3 ekor ikan cencaru
- sedikit garam dan serbuk kunyit

Cara
  1. Basuh bersih ikan. Lumurkan garam dan serbuk kunyit secukupnya.
  2. Bakar hingga masak. (saya guna pemanggang ajaib)
  3. Cara saya untuk tau ikan dah masak, tengok mata ikan, kalau dah bertukar kaler putih, ikan dah masak.
Sementara tunggu ikan masak, jom kita buat cili kicap pulak...

Bahan
- 5 biji cili padi dihiris
- 3 ulas bawang merah dihiris
- 5 sudu makan kicap manis
- 1 sudu makan kicap masin
- 3 biji limau kasturi - ambil jusnya

Cara
  1. Campurkan semua bahan. Tekan bawang dan cili padi dgn belakang sudu. Gaul hingga sebati.
  2. Siap!

Senang kan?
Saya makan dgn nasik putih je...untuk si nombor lima, saya gaulkan nasik dgn isi ikan...hmmmm...banyak jugak dia makan...

Apa lagi...selamat mencuba!

Babai

Friday, 1 May 2015

Pulut Mangga

As salam...

La ni...musim mempelam harum manis kan...dah lama saya tak makan pelam harum manis ni...hmmm...teringin pulak...tapi rasanya mahal jugak harga utk sekilo pelam ni...tak berbaloi nak beli ni...maklumlah...sekarang ni era jimat cermat kan...

Kebetulan boss kepada boss besar ada bagi pelam...manis betul pelam ni...lupa pulak nak tanya pelam apa...tapi yg pasti...tu bukan pelam harum manis idaman kalbu lah...takpa...janji buah pelam...saya suka je...

Apa lagi...kita buat pulut mangga lah...tapi saya tak buat banyak...cukup utk merasa sorang sikit...makan pulut banyak pun...satgi sakit urat pulak...

Ini resepinya...
Resepi Pulut Mangga

Bahan
- 1 cawan beras pulut (rendam 1 jam)
- 300ml santan
- 2 sudu makan gula
- 1 sudu teh garam (tambah lagi jika perlu)
- 2 sudu makan tepung beras bancuh dgn sedikit air.
- 2 helai daun pandan disimpul
- buah mempelam secukupnya
- sedikit air

Cara
  1. Basuh bersih pulut. Masukkan ke dalam bekas yang sesuai. 
  2. Tambahkan sedikit air cukup sekadar separas dgn pulut sahaja.
  3. Kukus hingga lembut.
  4. Sementara tunggu pulut masak, campurkan santan, gula dan garam. Kacau sehingga gula larut. Ketepikan.
  5. Apabila pulut masak, keluarkan pulut dari pengukus dan gaul 100ml campuran santan tadi. Masukkan kembali pulut ke dalam pengukus, kukus sekejap (5 minit).
  6. Sekarang kita sediakan sos santan pula.
  7. Campurkan baki santan (200ml) dgn tepung beras dan daun pandan. Masak diatas api sederhana sehingga likat.
  8. Setelah sos santan masak, sejukkan sebelum dituang ke atas pulut dan hirisan mangga.
Cara menghidangnya...senang je...ambil pulut, letak hirisan mangga...tuang sos santan...dah siap...
Masa ni belum tuang santan lagi
Nikmatnya makan pulut mangga...lemak santannya...berlawan pulak dgn manis buah pelam ni...aishhhh...taktau lah nak cakap macam mana...paling best makan sejuk-sejuk...simpan sat dalam peti sejuk...pastu...ngapppp...makan...jangan sakit urat sudahlah...

Okaylah..apa lagi...kalau ada pelam dalam peti sejuk tu...cuba lah buat pulut mangga ni...sedapppp...

Babai