Thursday 11 August 2016

Udang Sotong Sos Tiram

As salam...

Kebelakangan ni saya jarang-jarang masak...asyik tapau lauk kedai tomyam je...kalau masak pun...lauk paling simple...telur dadar dan makan dgn nasik bubuh kicap...

Hari ni pun...menu simple jugak...ada sotong dan udang sikit dlm icebox...nak buat sambal...malas nak blend bawang cabai...jadi kita gorengkan je...nak bagi berperisa sikit, bubuhlah sos tiram...hmmm...sedap jugak...


Ini resepinya....
Resepi Sotong Udang Sos Tiram
Bahan
- 10 ekor udang saiz sederhana
- 4 ekor sotong
- 1 labu bawang besar dihiris
- 1 hiris halia
- 3 ulas bawang putih diketuk
- 1 biji cili merah dihiris
- 1 biji cili hijau dihiris
- sedikit tomato ceri
- 1 sudu makan sos tiram
- sedikit serbuk kunyit
- garam secukup rasa
- sedikit minyak utk menumis

Cara

  1. Sotong dan udang dibersihkan. Gaulkan dengan sedikit serbuk kunyit. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak, tumis bawang besar, bawang putih dan halia hingga layu, masukkan udang dan sotong. 
  3. Tambahkan sos tiram, cili, tomato dan garam secukup rasa.
  4. Kacau sebati. Goreng sehingga sotong menjadi kenyal dan udang berubah warna.
  5. Tutup api.
  6. Sedia utk dihidangkan.
Dulu2 anak-anak saya tak berapa gemar mkn seafood ni...asyik makan telur je.. tapi la ni alhamdulillah...depa dah suka makan udang dan sotong...jadi bila saya masak macam ni, suka lah depa dok meratah...hmmm...ada satu menu udang yg si nombor dua suruh saya buat...tapi saya malas...hikkkkssss...udang celup tepung...walhal bahannya tak payah pun tapi bila pikiaq nak goreng satu satu tu yg liat sket...

Jadi...kalau dah takdak idea nak masak apa dgn sotong dan udang tu...gorengkanlah dgn sos tiram...sedap kalau ikut anak tekak anak-anak saya ni...

Apa lagi...mari memasak!

Babai

No comments:

Post a Comment