Friday, 5 August 2016

Tomyam Seafood Bersantan

As salam...

Tadi Boss Besar call...dia balik lambat dan tak dinner kat rumah....hmmm...saya tau...mesti keluar dgn kawan2...malam minggu kan...

Kalau macam tu, saya tak payah lah nak pikirkan menu sihat utk Boss Besar, cuma masak utk anak-anak je...hikkkkksss...

Pikir punya pikir...menu yg ringkas lah yg dok terbayang kat mata...tomyam dan kita gandingkan dengan telur dadar...senangkan?

Saya pernah terbaca dalam majalah tomyam yg letak santan...jadi apa kata hari ni kita cuba buat tomyam bersantan ni...


Jom tengok resepi
Tomyam Seafood Bersantan
Bahan
- 10 ekor udang dibersihkan.
- 5 ekor sotong dihiris
- 2 kiub pati tomyam adabi
- 1 peket perencah tomyam adabi
- 5 - 6 gelas air ( anak ramai, kuah lebih😆)
- 1/4 cawan santan kotak kara
- 1 batang carrot
- 1 mangkuk kecil cauliflower
- 1 peket baby corn
- 1 peket cendawan tiram
- 1 biji tomato belah empat
- 1 biji bawang besar potong wedges
- 2 batang serai diketuk
- 4-5 helai daun limau purut
- sepokok ketumbar
- 2-3 biji cili padi diketuk
- 1 -2 sudu makan jus limau nipis
- 1 sudu teh gula perang
- garam secukup rasa
- minyak untuk menumis

Cara

  1. Panaskan sedikit minyak, masukkan serai. Kacau sekejap hingga terbit bau.
  2. Masukkan air, kiub pati tomyam dan perencah tomyam. Tunggu hingga mendidih.
  3. Masukkan carrot, cauliflower, baby corn dan bawang besar.
  4. Biarkan sekejap sebelum dimasukkan daun ketumbar, daun limau purut, jus limau nipis dan gula perang.
  5. Apabila carrot mula lembut, masukkan sotong, udang, cendawan, cili padi dan tomato.
  6. Masak sehingga sotong dan udang bertukar warna. Perisakan dengan garam.
  7. Tutup api. Sedia utk dinikmati.
Macam mana rasanya? Anak-anak saya suka..depa kata sedap ...si nombor satu dok hirup kuah tomyam ni je...rasa tomyam ni ada lemak-lemak sikit...campur masam dan pedas...kick woooooo....sapa nak lagi pedas...tambah lah lagi cili api tu ya!

Okaylah...saya nak pi amik anak kat rumah pengasuh...selamat memasak!

Babai

No comments:

Post a comment