Thursday, 4 August 2016

Quinoa Salad Wrap

As salam...

Gempak kan tajuk? Kisahnya bila Boss Besar cakap lepas raya ni dia dah tak control makan..asyik makan je...tambah lagi dok pi open house kan...

Jadinya bini mithali pun nak masak makanan sihat lah...takmau nasik...ikut cakap Boss Besar...bila selongkar almari, ada quinoa ( sebutan : keen-wah) yg dah berkurun lama dok tersimpan...check expiry date...lambat lagi...tahun depan...



Google resepi mat salleh..ada pelbagai jenis...so saya ceduk resepi sana sini, olah ikut apa bahan yg ada...dapatlah resepi ni...


belum gulung lagi!

Jom tengok resepinya...
Resepi Quinoa Salad Wrap
Bahan
- 1/4 cawan quinoa
- 1/2 cawan air
- 1 keping dada ayam dihiris
- 1 sudu teh chilli flakes
- 1 sudu makan minyak jagung
- 4 ulas bawang putih dibakar
- secubit garam
- 1 biji tomato
- sedikit perahan lemon
- sedikit coral lettuce
- 2 keping tortilla
- sedikit mayonis

Cara
  1. Satukan quinoa dan air. Masak seperti masak nasi. Tutup api apabila quinoa lembut dan keluar seakan-akan ekor padanya. Ketepikan.
  2. Bersihkan dada ayam, lumurkan dengan garam, chilli flakes, bawang putih bakar dan minyak jagung. Perap 10 minit. Kemudian di grill hingga masak. Ketepikan.
  3. Ambil quinoa, satukan dengan ayam yg telah digrill, tomato dan sedikit perahan lemon. Gaul sebati.
  4. Bakar tortilla sehingga sedikit garing. Angkat dan letakkan di atas pinggan.
  5. Susun lettuce dan letakkan campuran quinoa di atasya. Paipkan mayonis secukupnya. Gulung.
  6. Sedia utk dinikmati .
Boss  Besar cakap...okay...dia buleh makan...nak kata sedap tu tak lah sbb macam takde rasa apa kan...masam masin macam tu je...bila saya tengok quinoa tu, teringat pulak kat makanan burung nuri yang ayah saya beli masa zaman kanak-kanak dulu...

Dan quinoa ni buleh jadi pengganti nasik, makan dgn lauk pauk...dan ada jugak resepi quinoa goreng kampung....hmmm...saya akan cuba nanti...
garlic bakar

Okaylah...itulah cerita quinoa dan saya...

Selamat mencuba!
Babai

No comments:

Post a comment