Sunday 24 July 2016

Air Soda Herbs

As salam...

Selamat Hari Raya! Macam biasa saya akan balik beraya kelate, rumah mil....setiap tahun mcm tu, lepas raya ketiga baru akan balik ke rumah mak ayah saya pulak....sebenarnya saya berharap sangat dapat raya dgn famili saya...tapi apakan daya...bini mithali kan...saya yg menutut perintah...hahahaha...

Awal2 kawin dulu, isu balik raya mesti buleh jadi perang besaq kan....tapi bila dah masuk berbelas-belas tahun kawin....redha aje...hikkssss....nasib lah mak ayah saya sporting, depa tak kisah tapi taktaulah kot depa tak tunjuk, jauh kat sudut hati tu nak semua anak berkumpul dan beraya sama...hmmmm...nanti kita try raya tahun depan, saya nak beraya dengan famili perak dulu...tengok apa pulak respon mil...lalalala...

Air soda herbs ni saya buat bila kawan Boss Besar dan famili sepupu Boss Besar datang beraya kat rumah hari ni...selain daripada air soda herbs ni...saya masak mee kuah (tapi takdan nak amik gambar, sekejap je  habis empat bungkus mee)...boleh dikata setiap hujung minggu, rumah saya akan ada tetamu, ada yg call dulu nak mai...itu okaylah sbb saya buleh prepare juadah utk dijamu, yang kesian bila depa mai tak habaq...tiba-tiba muncul depan pintu, itu memang tak sempatlah nak jamu yg hebat-hebat, sekadar air teh dengan biskut raya je...


Okaylah, takmau cerita panjang, inilah cara nak buat air soda herbs tu...

Resepi Air Soda Herbs
Bahan
- 1 biji lemon dihiris
- 5 batang serai dititik
- 1 tin laici; ambil buah sahaja
- 1 botol air ais krim soda F&N
- 1 genggam daun pudina
- air gula ikut citarasa manis masing-masing
- air secukupnya
- ais batu.

Cara
  1. Satukan semua bahan. Tekan sedikit lemon untuk keluarkan jusnya. Kacau sebati.
  2. Sedia untuk dinikmati.
Simple kan tapi rasa air sida herbs ni memag menyegarkan...kalau Boss Besar, dia lebih suka air yang tak ditambah ais krim soda, dia tak mau rasa bergas tu tapi kalau saya pulak...dua-dua versi pun sedap...

Macam mana pulak dengan tetamu-tetamu tu, hmmm...nampaknya depa dah tak pandang pun air sirap yang ada, semua pakat minum air soda herbs ni...hahahaha... dan kita boleh variasikan lagi air soda herbs ni, buleh letak chia seed, longan ataupun cincau, mesti lagi colourful jadinya...

Hmmmm...okaylah...apa lagi, selamat mencuba ya!

Babai


No comments:

Post a Comment