Thursday, 11 August 2016

Udang Sotong Sos Tiram

As salam...

Kebelakangan ni saya jarang-jarang masak...asyik tapau lauk kedai tomyam je...kalau masak pun...lauk paling simple...telur dadar dan makan dgn nasik bubuh kicap...

Hari ni pun...menu simple jugak...ada sotong dan udang sikit dlm icebox...nak buat sambal...malas nak blend bawang cabai...jadi kita gorengkan je...nak bagi berperisa sikit, bubuhlah sos tiram...hmmm...sedap jugak...


Ini resepinya....
Resepi Sotong Udang Sos Tiram
Bahan
- 10 ekor udang saiz sederhana
- 4 ekor sotong
- 1 labu bawang besar dihiris
- 1 hiris halia
- 3 ulas bawang putih diketuk
- 1 biji cili merah dihiris
- 1 biji cili hijau dihiris
- sedikit tomato ceri
- 1 sudu makan sos tiram
- sedikit serbuk kunyit
- garam secukup rasa
- sedikit minyak utk menumis

Cara

  1. Sotong dan udang dibersihkan. Gaulkan dengan sedikit serbuk kunyit. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak, tumis bawang besar, bawang putih dan halia hingga layu, masukkan udang dan sotong. 
  3. Tambahkan sos tiram, cili, tomato dan garam secukup rasa.
  4. Kacau sebati. Goreng sehingga sotong menjadi kenyal dan udang berubah warna.
  5. Tutup api.
  6. Sedia utk dihidangkan.
Dulu2 anak-anak saya tak berapa gemar mkn seafood ni...asyik makan telur je.. tapi la ni alhamdulillah...depa dah suka makan udang dan sotong...jadi bila saya masak macam ni, suka lah depa dok meratah...hmmm...ada satu menu udang yg si nombor dua suruh saya buat...tapi saya malas...hikkkkssss...udang celup tepung...walhal bahannya tak payah pun tapi bila pikiaq nak goreng satu satu tu yg liat sket...

Jadi...kalau dah takdak idea nak masak apa dgn sotong dan udang tu...gorengkanlah dgn sos tiram...sedap kalau ikut anak tekak anak-anak saya ni...

Apa lagi...mari memasak!

Babai

Monday, 8 August 2016

Ikan Gerut Sambal Nenas

As salam...

Alkisahnya, masa pi pasar tani hari tu, saya ada beli ikan gerut...lepas tu beli jugak sebijik nenas hawai...masa test makan, manis nenas tu dan tak gatal lidah...hmmm...saya mmg suka makan nenas, belilah sebijik, RM15...manis punya pasal kan...

Balik rumah, bila dah dipotong, tak semanis yg di makan kat pasar tani tu, lps tu ada jugak sikit2 rasa gatal di lidah...ada lah berbaki 1/4 biji lagi...simpan dlm peti sejuk...

Hari ni, bila nak masa dinner, awalnya nak buat ikan gerut masak taucu, tapi sbb ada nenas tu, kita masak mcm masam manis lah, yg bezanya, nenas tu dikisar halus...dan ini resepinya...


Resepi Ikan Gerut Sambal Nenas
Bahan
- 4 ekor ikan gerut dibersihkan
- 3 ulas bawang putih*
- 5 biji bawang merah*
- 1/2 inci halia*
- 3 biji cili merah*
- 1 cawan nenas *
- 1 sudu makan sos cili thai
- 1 biji cili hijau potong kasar
- 5-6 biji tomato ceri
- sedikit air
- garam dan gula secukup rasa
- minyak masak secukupnya
- sedikit serbuk kunyit

Cara

  1. Lumurkan sedikit garam dan serbuk kunyit pada ikan. Goreng hingga garing. Ketepikan
  2. Kisar semua bahan bertanda* hingga halus. Ketepikan.
  3. Panaskan sedikit minyak, tumis bahan kisar hingga terbit bau dan sedikit garing.
  4. Masukkan sos cili thai, perisakan dgn garam dan gula. Gaul sebati. Tambahkan sedikit air jika perlu.
  5. Kemudian, masukkan tomato ceri dan cili hijau. Kacau rata.
  6. Masukkan ikan. Biar sos bersalut pada ikan.
  7. Tutup api apabila kuah mendidih dan cukup rasa.
  8. Sedia utk dihidangkan.
Simple je kan...rasanya pun sedap...macam sweet sour cuma ada lebih sikit rasa nenas tu...si nombor dua yg cerewet pasal makan pun cakap sedap...iyalah...tak pedas kan..sedap lah dia gaul kuah tu kat nasik...

Selesai masalah hari ni, nak clearkan peti sejuk, nenas dah abih...hmmm...nanti nak clearkan bahan apa pulak ya?

Babai