Showing posts with label lemon. Show all posts
Showing posts with label lemon. Show all posts

Tuesday, 25 August 2015

Lemonade

As salam...

Bila saya taktau nak buat apa di kala si nombor lima tak mau tidoq...saya akan menyelongkar peti ais...

Dan saya nampak ada lemon dgn ais krim soda...hmmm...saya tau...ais krim soda tu saya beli sbb nak buat apam mekar...tapi hajat tak sampai sbb ovalette takdak...nak pi beli...terasa malas pulak nak start enjin kereta...

Apa kata...kita buat ayaq lemonade je...penyegar tekak di kala panas ni...


Jadi...inilah resepinya
Resepi Ayaq Lemonade Penyejuk Tekak
Bahan
- 1 biji lemon dihiris nipis
- 1/2 cawan gula
- 1 cawan air panas
- 1 tin air ais krim soda
- air secukupnya
- ketulan ais

Cara

  1. Masukkan lemon, gula dan air panas dalam jug yg sesuai. Kacau hingga gula larut.
  2. Masukkan air secukupnya. Kacau rata.
  3. Akhir sekali masukkan air ais krim soda. Letakkan ketulan ais.
  4. Sedia utk dinikmati.
Senangkan...teruja si nombor satu bila tengok ayaq ni kat atas meja...hmmm...dapat sekali sekala minum ayaq ada gas kan...tak buleh amalkan selalu ayaq gas ni...jadi kalau takmau letak ais krim soda pun takpa...cuma takdaklah rasa bergas tu kan...

Hmmm...apa yg di tunggu lagi...jom berlemonade!

Babai

Tuesday, 11 August 2015

Ikan Dori Sos Lemon

As salam...

Dalam peti ais ada fillet ikan dori...jadi hari ni nak masak ikan dori je utk bebudak ni...

Selalu makan masak lemon ni kalau pi restoran chinese muslim...anak2 suka...kali ni biaq mak hangpa pulak masak...

Satu peket ikan dori tu sekadar cukup utk sekali hidang je...tapi saya lebihkan kuah sbb macam biasa...si nombor dua suka makanan yg berkuah kan...

Saya letak jus dari setengah biji lemon...sebelum tambah gula...mak aiiii...masamnya...tapi bila dah ditambah gula...barulah balance rasa masamnya tu...hiiiiiii...



Jadi inilah resepinya...
Resepi Ikan Dori Sos Lemon
Bahan
- 3 keping fillet ikan dori
- 1/2 sudu teh garam
- 1/2 sudu teh lada sulah
- sedikit serbuk kunyit
- 3 sudu makan tepung jagung
- 2 ulas bawang putih dicincang
- 1/2 kiub pati ayam
- 1/2 biji lemon- ambil jusnya
- 3 sudu makan gula
- 1 1/2 cawan air
- 3 sudu makan sos cili thai
- 1 sudu makan tepung jagung dibancuh dgn sedikit air
- sedikit pewarna kuning
- minyak utk menggoreng
- garam secukup rasa
- sedikit cuka

Cara

  1. Basuh ikan dori dgn sedikit cuka. Bilas dgn air biasa dan ditoskan. Potong kecil ikan dori.
  2. Gaulkan ikan dori dgn garam,serbuk kunyit dan lada sulah. Perap 5 minit.
  3. Kemudian gaulkan ikan diri dgn tepung jagung. Pastikan semua bahagian ikan dori bersalut tepung.
  4. Panaskan minyak. Goreng ikan dori sehingga masak.
  5. Angkat dan ditoskan.
  6. Dalam kuali berasingan, panaskan satu sudu makan minyak masak. Tumis bawang putih hingga wangi. Masukkan jus lemon, kiub pati ayam, air dan gula.
  7. Masak sehingga gula larut. Tambahkan sos cili thai. Gaul sebati.
  8. Apabila kuah mendidih, perisakan dgn garam dan masukkan bancuhan tepung jagung dan pewarna kuning. Masak sehingga kuah pekat dan berkilat.
  9. Tutup api.
  10. Tuangkan kuah ke atas ikan yg telah digoreng tadi. Sebaik-baiknya sebelum dihidangkan supaya ikan kekal rangup.
Wahhhhh...macam mana...lepas ni buleh lah cuba resepi ni...selain ikan, boleh juga digantikan dgn sotong, udang atau pun ayam...

Jadi apa yg ditunggu lagi...selamat mencuba!

Babai

Friday, 2 January 2015

Lemon Curd

Salam

Dah lama saya aim nak buat lemon curd ni...bila dok google...katanya sedap dimakan dengan roti lah...boleh buat filling untuk creampuff...picit atas cupcake...dan macam-macam lagilah...

So pagi ni...awal-awal lagi saya selongkar peti sejuk...hmmmm...ada lagi lemon yg saya beli hari tu...bahan-bahan dia pun tak banyak...tak payah saya susah payah kayuh basikal pi beli...

Apa lagi...sesi keletang-keletung di dapur pun bermula...


Lemon Curd Masam Manis Menyengat!


Resepi Lemon Curd

Bahan

- 3 biji telur
- 2 sudu besar mentega
- 3/4 cawan gula
- 1/2 cawan jus lemon (saya perah dari 2 biji lemon)
- 1 sudu besar parutan kulit lemon

Cara
  1. Pukul mentega dan gula sampai gula hancur.
  2. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Kacau hingga sebati.
  3. Kemudian,tambahkan jus perahan lemon dan parutan kulit lemon. Gaul rata.
  4. Dengan menggunakan teknik double boiler,kacau campuran tadi sehingga pekat dan likat.
  5. Simpan lemon curd yang dah siap dalam bekas yang sesuai. Simpan dalam peti ais untuk lebih tahan lama.
Komen saya...sebab tak pernah rasa lemon curd ni...
  • rasa dia manis dan masam-masam gitu...

So kalau rajin...nanti saya nak buat cupcake...bolehlah cupcake bertemu jodoh dengan lemon curd ni...

Babai
~aimzf~