Showing posts with label siput. Show all posts
Showing posts with label siput. Show all posts

Sunday, 10 January 2016

Lala Masak Lemak Kuning

As salam...

Hari ni saya masak lala utk lunch...awal pagi tadi Boss Besar pi beli ikan kat Tanjung Karang...kali ni saya pesan tak payah beli banyak sangat sbb saya cuma masak utk dinner je...almaklumlah anak2 duduk rumah pengasuh dan cuma akan makan malam je kat rumah...saya pun bila dah kerja ni...lepas isyak tu dah tumbang...jenuh nak adjust balik lepas setahun cuti ni...aishhhh...

Wehhhh...panjangnya mukadimah...okay kali ni saya buat setengah kilo lala je...sbb yg makannya cuma saya dgn Boss Besar je...anak2 cuma makan kuah je...takpa...
hangpa makan kuah dgn ikan goreng je...nanti mak dgn bapak perabih lala tu...lalalala...

Resepi yg ringkas je, awalnya,saya bercadang nak rebus dgn serai je tapi bila pikir kesian pulak kat anak sebabnya depa cuma makan kuah je jadi kalau setakat rebus tu, takut depa takmau makan pulak...


Okaylah...ini resepinya
Resepi Lala Masak Lemak Kuning
Bahan
- 1/2 kilo lala-dibersihkan dan ditos.
- 3 ulas bawang putih*
- 5 biji bawang merah*
- 1 hiris halia*
- 1 batang serai*
- 1 biji cili merah*
- 1 biji cili padi*
- 1 hiris kunyit hidup*
- 1 kotak kecil santan Ayam Brand
- 2 cawan air
- 1 keping asam keping
- garam secukup rasa
- sedikit minyak utk menumis

Cara

  1. Rendamkan lala. Kocak-kocakkan utk mengeluarkan lumpur. Toskan.
  2. Kisar semua bahan bertanda* hingga halus. Ketepikan.
  3. Panaskan sedikit minyak, tumis bahan kisar hingga naik bau. Masukkan asam keping. Kacau sebentar.
  4. Kemudian, masukkan santan, air dan lala. Masak hingga mendidih dan kulit lala menjadi oren kemerahan.
  5. Perisakan dgn garam. Kacau sebati.
  6. Tutup api. Sedia utk dihidangkan.
Mudah dan ringkas kan...selalunya, kalau masak lauk pauk, saya guna santan kotak cap ayam tu...tapi kalau nak buat kuih muih pulak, saya guna cap KARA...tapi ikut jugak lah kadang2 tu...tengok stok yg ada kat dapur...

Dalam resepi ni, saya bubuh asam keping jugak sbb saya suka ada rasa masam-masam sikit...itu terpulang pada citarasa masing-masing lah ya...selalunya kalau saya masak tu, resepi tu sbg rujukan je...lepas tu ditokok tambah sikit utk kena dgn selera...

Macam yg dijangka...anak2 makan kuah je...saya dgn Boss Besar je yg dok perabih lala...Alhamdulillah...kenyang!

Babai


Wednesday, 17 December 2014

Masak Lemak Kuning Siput Sedut dgn Daun Kesum Kelate Style

Salam...

Hari ni cuaca panas sikit...sempatlah kain baju tu kering...bila anak ramai ni...kain baju lah problemnya...anak-anak kat umah ni...pakai baju ala2 pertandingan fesyen...kalau tak tukaq baju 18 kali  sehari mesti depa rasa hidup tu tak sempurna...bila mak dah jegil mata...baru insaf sat...lepas tu mari bergembira...jom tukaq baju lagi...haishhhhh...anak-anak....

Pagi tadi saya pi market...dah lama tak beli ikan kt market nih...selalunya pi beli kat kedai acheh belakang umah je...hahaha...

So bila masuk market...terus jadi gila..mcm2 nak beli...dua kali saya hantaq barang pi kat kereta..wehhhh...meroyan btul tgk semua benda yg fresh nih...

Akhirnya...antara yg saya beli siput sedut...panjang betul mukadimah sblm nak start masak nih...hahaha...

Kebetulan MIL ada kt umah..sbg menantu solehah (baca : menantu hantu)...lemah gemalai dan bersopan santun...saya suruh MIL ajar saya masak siput nih...itu sebab saya bagi tajuk resepi ni kelate style..sbb MIL org kelate...kalau MIL saya JUTAWAN...saya panggil masak lemak Jutawan Style..hahahha...ampunnnnnn! Nampak tak..ada ciri-ciri menantu hantu disitu...

Dan...taaaadaaaaaaa...inilah hasil pencapaian saya..uolls nak bagi berapa bintang nih?


*
*
*
*

Siput Sedut Masak Kuning

Resepi Siput Sedut

Bahan

- 1 kilo siput sedut
- 10 ulas bawang merah
- 1 ulas bawang putih
- 1/2 inci halia
- 1/2inci kunyit hidup
- 1 sudu teh cili kisar (MIL suruh letak supaya kaler kuning tu menyerlah sikit, kalau nak     pedas  menyengat..letaklah cili padi yang telah ditumbuk.)
- 1 keping asam keping
- 1 kotak kecil santan segera (200ml)... ini pun ikut tukang masak..kalu rasa  nak lemak, 
  tambah lagi  santan, 
- segenggam daun kesum
- garam dan gula secukup rasa


Cara

1. Bersihkan siput sedut.Siput ni berlumpur...kena basuh bersih2...kalau ada hampas kelapa...baguih jugak...ramaskan hampas tu kat siput dan bilas sampai air bilasan tu bersih...lepas tu potong hujung siput tu...MIL kata dalam tiga garis dari hujung...sebab nak buang taik dia...saya ikut saja...


MIL suruh guna playar..tapi saya lupa kat mana saya simpan playar..hahaha...lagi senang katanya

 2. Lepas tu..rendam siput yg dah dipotong tu dgn air garam...nak bagi siput tu muntah...MIL cakap mcm tu kat saya...tak terbayang macam mana la siput tu muntah...




Siput dlm air garam.lepas 5 minit,bilas dan toskan

3. Sementara dok tunggu siput tu muntahkan kekotoran,kisarkan bawang merah,bawang putih,lengkuas,kunyit hidup sampai halus.

4. Masukkan bahan kisar tu , santan,cili kisar,asam keping,daun kesum dan siput yg kita dah bersihkan tadi ke dlm periuk.


5. Masaklah sampai mendidih...jgn lupa...letak garam secukup rasa...dan sedia untuk dihidangkan dengan nasik putih berasap-asap...



Hmmmmm....apa lagi...cubalah...kalau ikut saya yg bukan org kelate ni...resepi ni rasa dia ringan je...so mmg dapat menyedut rasa siput sedut tu...

Slurpppppppp.....dan.....burppppppppppppppp!!!!

Alhamdulillah...

Babai
~aimzf~