Showing posts with label kek. Show all posts
Showing posts with label kek. Show all posts

Tuesday, 17 May 2016

Kek Pisang

Assalam...

Dalam peti ais ada pisang emas yang dah lebam...hmmmm...dah lama saya tak buat kek...jadi hari ni jom kita buat kek pisang...

Kalau sedap buleh lah bagi sepinggan kat jiran tetangga...owhhhh...besarnyaa harapan...moga menjadi lah kek pisang ni...rasanya sebelum ni pun ada entry kek pisang cuma yang itu saya bubuh almond nibs, versi kali ni saya cuma letak coklat cip je...


Okay..ini resepinya
Resepi Kek Pisang
Bahan
- 4 biji telur
- 3/4 cawan gula castor
- 1 cawan minyak jagung
- 1 cawan pisang yang telah dilenyek
- 2 cawan tepung gandum*
- 1 sudu teh baking powder*
- 1 sudu teh soda bikarbonate*
- 1 sudu teh esen pisang
- 1/2 cawan coklat cip

Cara

  1. Ayak semua bahan bertanda *. Ketepikan.
  2. Pukul telur dan gula castor hingga kembang dan ringan. Masukkan minyak. Kacau sebati.
  3. Tambahkan pisang, kacau rata. Kemudian tambahkan esen pisang. 
  4. Masukkan campuran tepung,baking powder dan soda bikarbonat yang telah diayak tadi sedikit demi sedikit. Kaup balikkan sehingga semuanya sebati.
  5. Kemudian masukkan pula coklat cip. Kacau rata.
  6. Pindahkan adunan ke dalam loyang yang dialas dengan kertas minyak.
  7. Masukkan ke dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu.
  8. Bakar pada suhu 170C selama 30-35 minit ( bergantung kepada jenis oven)

sebelum masuk oven
Senang dan simple kan...rasanya pun sedap....jadi dapat lah jiran tetangga merasa kek pisang ni...hahaha...hmmmm...nampaknya buat kek dan memasak mmg terapi untuk saya...bila kek ni dah siap...mood saya terus jadi ceria...lalala... tapi bila tengok kain baju bertimbun tak lipat lagi....terus moody balik...adoyaiiiii...ehhh...makan kek pisang dulu lah...hal kain tak lipat tu...buat tak nampak dulu...pikir lain kali...muahahaha...

Selamat memasak ya!

Babai

Tuesday, 8 December 2015

Kek Batik 2

As salam...

Hari ni rumah saya sgt meriah...ada empat famili yg dtg...rasa mcm ada kenduri pulak...

Boss Besar pi kerja jadi tinggal saya dgn anak2 je kat rumah...mengemas mana yg patut...rumah kena tip top kan...barulah nampak 'wangi' depan MIL kan...kehkehkeh...

Menu utk famili kelate sgt simple..ikan rebus goreng cicah budu, ulam dan jugak satu lauk berkuah...nak bagi meriah sikit, tambah telur dadar dgn ikan masin...kiranya dua kali jugak saya tanak nasik...almaklumlah periuk saiz kecik je..apapun alhamdulillah...tetamu kan bawak rezeki...moga2 kami pun dimurahkan rezeki...

Kek Batik ni utk minum petang...jadi meh tengok resepinya...



Resepi Kek Batik
Bahan
- 200g milo
- 125g butter
- 1 peket biskut marie (270g)
- 1/2 tin susu pekat
- 2 sudu besar serbuk koko
- secubit garam

Cara
  1. Cairkan butter, tambahkan susu pekat dan campuran serbuk koko dan milo. Kacau sebati. Tambahkan sedikit garam gaul sekata.
  2. Setelah semuanya sebati, tutup api dan masukkan biskut marie. Kacau hingga semua biskut bersalut dgn campuran milo.
  3. Pindahkan adunan ke dalam loyang. Rata dan mampatkan dgn menekan menggunakan belakang sudu.
  4. Sejukkan di dalam peti sejuk.
  5. Setelah kek 'set' sepenuhnya, potong dgn menggunakan pisau yg tajam.
  6. Sedia utk dinikmati.

Kek batik versi kali ni, rangup dan tak lembik...biskut marie pun tak lemau...puas hati lah dgn hasil kejadiannya....

Satu loyang tak cukup sbb ramai kan...next time buleh buat utk dua adunan...hmmm..masa tu barulah betul2 puas makan...hikkkks...

Nak amik gambar bebanyak pun malu jugak...maklumlah depa taktau yg saya ada blog...hahaha..kiranya amik gambar pun curi2 je...

Apa pun selamat mencuba!

Babai

Friday, 13 November 2015

Kek Untuk Maryam!

As salam...

Semalam kan saya ada cerita yg saya kukus kek utk si nombor tiga...

Hari ni, lepas subuh terus ke dapur nak deco kek...buat awal sebab satgi nak pi recce jalan cari dewan tempat si nombor empat punya program esok...keletang keletung...50% je siap deco sbb kitkat tak cukup...aishhhh...speedmart bukak pukul 10...lambat lagi...jadi saya ajak Boss Besar recce jalan dulu...owh ya...hari ni dia tak pi keja sbb pukul 11.30 dia nak pi outstation...selesai cari dewan tu...kat mana nak parking...pi speedmart cari kitkat dan packing pulak barang Boss Besar ..phewwww... rasa mcm nak ada tangan extra je...hikssss...

Pukul 11.30, babai Boss Besar naik teksi...settlekan kek sbb pukul 12 pulak nak pi amik si nombor satu balik sekolah...

Alhamdulillah kek siap walaupun tak secantik kek yg dibeli tapi si nombor tiga sangat hepi...

Inilah keknya...utk org yg tak reti deco mcm saya ni...guna kitkat,tabur chocolate rice dgn m&m je...hahaha...



Okay...ini resepinya
Resepi Kek Untuk Maryam
Bahan
Untuk kek coklat kukus
- 4 biji telur
- 1 cawan gula castor
- 1 cawan susu pekat
- 1 cawan susu cair
- 1 cawan minyak jagung
- 1 1/2 cawan tepung gandum*
- 1 cawan serbuk koko*
- 1 sudu teh baking powder*
- 1 sudu teh soda bikarbonat*
- 1 sudu teh esen vanilla

Cara
  1. Ayak semua bahan bertanda*. Ketepikan.
  2. Pukul telur dan gula castor hingga kembang dan ringan.
  3. Masukkan susu pekat. Pukul lagi.
  4. Tambahkan susu cair,minyak masak dan esen vanilla. Pukul hingga sebati.
  5. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Kaup balikkan sehingga sebati.
  6. Masukkan adunan ke dalam loyang yg telah dialas dgn kertas minyak.
  7. Kukus selama 1 jam.
  8. Angkat dan sejukkan.
Untuk chocolate ganache
Bahan
- 2 sudu teh gelatin 
- 100ml air
- 200ml whipping cream
- 500g chocolate coins
- 1 sudu besar golden syrup
- 1 sudu teh esen vanilla

Cara
  1. Satukan gelatin dan air. Biarkan sehingga gelatin kembang.
  2. Panaskan gelatin secara double boil sehingga gelatin larut. Ketepikan.
  3. Masak whipping cream secara double boil sehingga suam. Masukkan coklat dan kacau sehingga coklat larut. Tambahkan golden syrup dan esen vanilla. Gaul hingga sebati.
  4. Masukkan chocolate ganache ke dalam piping beg. Rehatkan di dalam peti ais sehingga kelikatan coklat seperti nutella.
Untuk hiasan
- chocolate rice,kitkat, m&m

Sekarang jom hias kek...
  1. Bahagikan kek kepada dua bahagian.
  2. Ambil satu keping kek, paipkan coklat ganache di atas permukaannya. Ratakan.
  3. Letakkan satu lagi kepingan kek diatasnya.
  4. Kemudian, paipkan coklat ganache ke seluruh bahagian kek. Ratakan.
  5. Susun kitkat di sekeliling kek. Taburkan coklat rice dan m&m ikut citarasa.
  6. Siap.
Nampaknya si nombor tiga sangat suka bila tgk kek ni...excited dia nak bawak pi sekolah...nak makan dgn kengkawan...

Lega betul bila dah siap...tercapai la hajat si nombor tiga tu cuma dia tanya kenapa takdak party packs...itu kena tunggu ayah balik lah...mak kan tak kerja...muahaha...

Babai


Friday, 6 November 2015

Kek Span Dwirasa

As salam...

Jom buat kek...guna resepi yg paling senang...

Saya suka buat kek ni sebab tak leceh, bahan pun tak banyak...apa lagi makan kek lah hari ni...


Tak mau cerita banyak...ini resepinya..
Resepi Kek Span Dwirasa
Bahan
A
- 4 biji telur
- 1 cawan gula castor
- 1 sudu besar ovalette
- 1/2 sudu teh esen vanilla

B
- 1/2 cawan susu cair
- 1/2 cawan minyak jagung

C
- 2 cawan tepung gandum
- 1 sudu teh baking powder
- 1 sudu teh soda bikarbonat
* ayak semua bahan C

D
- 1 sudu besar kordial oren sunquick + pewarna kuning
- 1/2 sudu teh perisa strawberry + pewarna merah

Cara
  1. Satukan semua bahan A. Pukul hingga kembang dan ringan.
  2. Masukkan susu cair, kacau sebati dan diikuti dgn minyak. Pukul sebati.
  3. Kemudian, masukkan tepung sedikit demi sedikit. Kaup balikkan sehingga sebati.
  4. Bahagikan adunan kepada dua adunan. Satu bahagian ditambahkan dgn sunquick dan pewarna kuning. Gaul sebati manakala satu bahagian lagi dicampurkan dgn perisa strawberry dan pewarna merah.
  5. Masukkan adunan secara berselang seli ke dalam loyang yg telah dialas dengan kertas minyak.
  6. Masukkan loyang ke dalam oven yg telah dipanaskan.
  7. Bakar pada suhu 170C selama 35 minit atau sehingga masak.
  8. Sedia utk dinikmati.

Kek ni gebu dan sedap sebab ada gabungan rasa oren dan jugak strawberry...makan banyak pun tak rasa muak...

Cuma kali ni saya tambah masa bakar kek ni dalam 10 minit sbb saya nak permukaan kek yg garing kat luar tapi masih gebu kat dalam...tapi kena dok perati jugak...takut terhangit...

Jadi...apa lagi...jom makan kek dgn secawan kopi...yummmehhhh...

Babai

Tuesday, 3 November 2015

Kek Kukus Coklat Cheese

As salam...


Hari ni buat kek..sbb hari tu kan buat kek ni tapi lekat kat acuan...gara2 tak sabar nak makan...tapi nasib baik kek tu rasanya sedap dan jadi rezeki anak sedara Boss Besar...

Dalam peti ais mmg ada stok cream cheese...jadi apa lagi...operasi buat kek pun bermula lah...mcm biasa assistant tanpa gaji mestilah si nombor lima...

Saya suka resepi ni sbb guna sukatan cawan...nak buatnya pun senang dan yg paling best..keknya sangat moist...maklumlah kek ni kan dikukus...


Okay...takmau celoteh panjang...ini resepinya...
Resepi Kek Kukus Coklat Cheese
Bahan
Lapisan Coklat
- 4 biji telur
- 1 cawan gula castor
- 1 cawan susu pekat
- 1 cawan minyak jagung
- 1 cawan susu cair
- 1 cawan serbuk koko*
- 1 1/2 cawan tepung gandum*
- 1 sudu teh baking powder*
- 1 sudu teh soda bikarbonat*
- 1 sudu teh esen vanilla

Lapisan Cheese
- 250g cream cheese
- 1/2 cawan gula castor
- 1 biji telur
- 1 sudu besar tepung gandum
- 2 sudu besar air
- 1 sudu teh esen vanilla

Cara

  1. Panaskan kukusan.
  2. Untuk lapisan coklat, ayak semua bahan yg bertanda*. Ketepikan.
  3. Satukan gula dan telur. Pukul hingga gebu. Masukkan susu pekat. Pukul sebati.
  4. Kemudian, masukkan minyak dan susu cair. Pukul lebih kurang dua minit.
  5. Seterusnya masukkan campuran tepung yg diayak tadi. Kaup balikkan sehingga sebati. Tambahkan esen vanilla, gaul rata.
  6. Bahagikan adunan coklat ini kepada dua bahagian.
  7. Ambil satu bahagian coklat, masukkan ke dalam loyang 9x9. Kukus 20 minit.
Sementara menunggu adunan coklat dikukus, kita sediakan lapisan cheese pula.
Untuk lapisan cheese
  1. Satukan cream cheese dan gula. Pukul hingga kembang.
  2. Kemudian masukkan telur,tepung,air dan esen vanilla. Pukul hingga halus dan sebati.
  3. Ambil satu sudu makan adunan cheese dan masukkan dlm piping beg. Ketepikan.
  4. Selepas 20 minit, keluarkan loyang dari kukusan. Tuangkan baki adunan cheese. Ratakan dan kukus 20 minit lagi.
  5. Kemudian, apabila lapisan cheese sudah masak, tuangkan pula satu lagi bahagian adunan coklat. Ratakan.
  6. Potong hujung piping beg, paipkan garisan cheese di atas permukaan adunan coklat. Kemudian ambil lidi yg bersih, lorekkan utk membentuk corak.
  7. Masukkan ke dalam pengukus dan kukus selama 20 minit. 
  8. Selepas 20 minit, buka tudung kukusan dan kukus utk lima minit lagi.
  9. Tutup api, keluarkan loyang dari kukusan.
  10. Biarkan sejuk sebelum dipotong.

Pastikan tutup kukusan dibalut dgn kain supaya wap air tak jatuh atas permukaan kek.

Macam mana rasanya...mmg sedap...gabungan cheese dan coklat sangat serasi...kek jugak gebu dan moist...

Saya bagi kek ni kat jiran jugak... nampaknya jiran saya pun suka kek ni...dia watsap mintak resepi sbb katanya kek ni macam kek chocolate moist yg selalu beli kat petronas tu...yg berbeza ada cheese dan takdak topping coklat je...

Hmmm...jadi apa lagi...jom buat kek...gerenti puas hati...

Babai

Sunday, 27 September 2015

Kek Belang

As salam...

Masa saya kecik-kecik...mak saya selalu buat kek ni...kek belang...mak buat banyak kaler...lepas dah masukkan tepung...mak akan bahagikan
kepada tiga atau empat bahagian...bubuh pencelup (baca :pewarna)...dan bagi kami gaul sampai sebati...masa tu kami akan berebut2 nak pilih kaler feveret masing2...

Bila kek dah siap dibakar...masing2 rasa seronok sbb dpt buat kek...padahal tolong sebatikan dgn pewarna je...
Iya lah dulu2 mana ada henpon, astro,segala mcm gadget...jadi itu antara aktiviti yg kami akan buat...owh...nostalgia kan!

Hari ni...jom mengimbau kenangan...tapi saya guna satu kaler je...coklat sbb saya suka rasa coklat dlm kek...


Dan ini lah resepinya...
Resepi Kek Belang Coklat
Bahan (loyang 8')
- 1 cawan butter
- 1 cawan gula castor
- 3 biji telur
- 2 cawan tepung naik sendiri
- 3 sudu makan susu pekat
- 1/2 sudu teh baking powder
- 3 sudu makan serbuk koko
- 1 sudu teh esen vanilla

Cara
  1. Satukan gula dan butter. Pukul sehingga kembang dan gebu.
  2. Masukkan telur satu persatu. Pukul lagi hingga semuanya sebati.
  3. Masukkan susu pekat dan esen vanilla. Kacau sebati.
  4. Kemudian, masukkan tepung sedikit demi sedikit. Kaup balikkan sehingga semua bahan bergaul mesra.
  5. Bahagikan adunan kepada dua bahagian. Satu bahagian dibiarkan dgn warna asal manakala satu lagi bahagian ditambahkan dgn serbuk koko. Kacau sebati.
  6. Sediakan loyang 8'. Oleskan dgn sedikit butter.
  7. Ambil dua sudu makan adunan plain, letakkan ditengah2 loyang. Kemudian ambil pula adunan coklat, letak diatas adunan plain. Buat sehingga habis.
  8. Hentakkan sedikit loyang utk meratakan adunan.
  9. Jika suka, ambil toothpick dan lorekkan permukaan adunan.
  10. Masukkan loyang ke dalam oven yg telah dipanaskan terlebih dahulu.
  11. Bakar pada suhu 170C selama 45 minit atau sehingga masak. (Bergantung kpd jenis oven)
  12. Uji kek dgn mencucuk bahagian tengah kek dgn lidi, jika lidi bersih. Kek telah masak.
  13. Sejukkan dan sedia utk dinikmati.

Masa dok bakar kek ni...harumnya... dan bila dah masak tu...mmg tak sabar nak makan...saya suka kek yg baru keluar oven...makan bila masih panas lagi...

Sedap...tak manis sangat...tekstur kek ni mcm kek butter yg biasa jual kat giant atau kat petronas tu...bila sejuk...tekstur kek ni jadi padat...sesuai betul di makan dgn secawan kopi sambil menikmati suasana jerebu...oppps...

Apa lagi...jika ni adalah kek nostalgia dolu2 dgn adik beradik yg lain...cuba lah...mesti akan terkenang zaman membuat kek masa kecik2 dulu kan...

Babai

Monday, 8 June 2015

Kek Alunan Kasih

As salam...

Hari ni birthday boss besar...saya plan nak buat pulut kuning...kehkehkeh... tapi beras pulut takdak... aishhhh...boleh je nak pi kedai tapi sebab nak kena bawak panglima dua beradik ni...saya pikiaq 10 kali...

Jadi...saya buat kek ni lah...nama kek pun dgn penuh kasih sayang kan...sesuai sangatlah buat kek yg simple...lagipun boss besar tak suka sangat makan kek...buat kek ni pun sebab nak bagi anak2 hepi sambut birthday ayah depa...

Okaylah...bila google resepi, nampaknya adunan kek ni macam adunan butter cake je...bezanya cuma ada kaler dan lapisan serbuk koko...hmmmmm...kreatif betul lah depa ni...



Apa lagi...jom tengok resepinya

Resepi Kek Alunan Kasih
Bahan
- 250g butter (suhu bilik)
- 1 1/2 cawan gula halus
- 5 biji telur
- 1/2 cawan susu cair
- 2 1/2 cawan tepung gandum
- 1 sudu kecil baking powder
- 1 sudu kecil esen vanilla
- pewarna kesukaan (merah;hijau;kuning)
- serbuk koko secukupnya

Cara
  1. Ayak tepung gandum dan baking powder. Ketepikan.
  2. Satukan butter dan gula. Pukul hingga kembang dan gebu.
  3. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Pukul hingga sebati.
  4. Tambahkan esen vanila dan susu cair. Gaul hingga mesra.
  5. Tambahkan tepung sedikit demi sedikit. Kaup balikkan hingga adunan sebati.
  6. Bahagikan adunan kepada tiga bahagian. Letakkan pewarna dan gaul rata.
  7. Ambil loyang yg telah di oles dgn sedikit butter. Masukkan lapisan pertama. Ratakan.
  8. Taburkan serbuk koko ke atas permukaan adunan. Gunakan penapis teh supaya lapisan koko rata.
  9. Kemudian, letakkan lapisan kedua. Ratakan dgn berhati-hati. Tabur serbuk koko.
  10. Masukkan lapisan ketiga. Ratakan. Hentak sedikit loyang.
  11. Masukkan loyang ke dalam oven yg telah dipanaskan terlebih dahulu. Bakar pada suhu 160C selama 40 minit atau sehingga masak.
  12. Keluarkan dari oven. Sejukkan sebelum di hidangkan.

Kek ni gebu...rasanya macam kek butter tu...satu adunan ni pun dpt banyak. Saya guna loyang 8"x8"...boleh lah berbahagi dgn jiran sikit...

Boss besar balik lambat...anak-anak dah tido...takdan depa nak nyanyi kat ayah depa ni...hahaha...kesian sebab si nombor empat dgn si nombor tiga yg dok tolong saya buat kek ni...tapi ayahnya balik lambat pulak...

Okaylah...apa lagi...kalau rasa nak makan kek butter...bolehlah cuba resepi ni...

Babai

Saturday, 30 May 2015

Mini Cake Roll

As salam...

Hari ni saya buat kek gulung...tapi macam bahulu gulung rasanya...hahaha

Saya amik resepi kat SINI...bila tengok resepinya...byk pulak guna telur...12 biji kuning telur....hmmmm...tak berani amik risiko lah...jadi saya cuma buat 1/4 sahaja dari resepi asal...kalau menjadi...boleh buat lagi...tapi kalau failed...tak terbayang pembaziran yg akan berlaku kan!

Ovalette takdak...saya ganti dgn susu pekat ...okay je hasilnya...nanti saya nak try buat puteri ayu...guna susu pekat sbg ganti ovalette ni...

Apa lagi...mai tengok resepinya...

Resepi Mini Cake Roll
Resepi Asal : SINI
Bahan
A
- 75g gula castor
- 3 biji kuning telur
- 2 biji putih telur
- 1 sudu besar susu pekat
- 1 sudu teh esen vanilla

B
- 50ml minyak jagung

C
- 40g tepung gandum
- 10g tepung jagung
- secubit garam

D
- jem blueberry/buttercream
- pewarna makanan

Cara
  1. Panaskan kukusan.
  2. Sediakan loyang saiz 7cm(saya guna loaf pan)
  3. Pukul bahan A hingga kembang. Tambahkan minyak jagung dan pukul sehingga gebu dan ringan.
  4. Tambahkan bahan C dan kaup balik sehingga sebati.
  5. Bahagikan adunan kepada 5 bahagian dan warnakan ikut pewarna yg disukai.
  6. Gaul setiap adunan hingga warnanya sebati.
  7. Ambil satu warna dan tuangkan ke dalam loyang. Kukus lima minit.
  8. Ulang langkah 7 sehingga semua lapisan selesai.
  9. Untuk lapisan akhir, kukus untuk 15 minit.
  10. Keluarkan dari pengukus dan disejukkan.
  11. Potong kek setebal 1/2 cm. Sapu jem dan gulung.
  12. Siap dan sedia utk dinikmati
Saya dapat mini cake roll yg comel-comel...kek ni tak manis dan tak muak bila dimakan...anak-anak saya suka...

Nampaknya...lepas ni bolehlah saya buat ikut adunan yg sebenar sebab menjadi mini cake roll ni...tak payah risau kalau takdak ovalette sebab guna susu pekat pun okay...hmmm...saya suka!

Okaylah...jom menggulung hari ni!

Babai

Tuesday, 26 May 2015

Kek Cawan Coklat

As salam...

Semalam masa pi isi minyak kat Petronas, si nombor tiga mintak kek chocolate moist Anis tu...beli lah utk dia...rupa-rupanya dia nak bawak pi sekolah...

Bila balik sekolah...dia pun bercerita...
"Mak...mak...tadi semua kawan kakak nak makan kek tu ..orang yg tak nak kawan dgn kakak pun nak jugak"

Punya seronok dia bagitau...dpt share kek tu sorang sikit...hmmm...budak2 kan...jadi hari ni...saya buat kek coklat lah...nanti si nombor tiga boleh bawak pi sekolah...makan dgn kawan2...
Ini resepinya...

Resepi Kek Cawan Coklat Kiut Miut
Bahan
A
- 2 cawan tepung gandum
- 1 cawan serbuk koko
- 1 sudu teh baking powder
- 1 sudu teh soda bikarbonat

B
- 3 biji telur
- 1 cawan gula castor
- 1 cawan minyak jagung
- 1 cawan susu cair
- 1 sudu teh esen vanilla
- 1 cawan air panas

Topping
- sos coklat,sprinkles

Cara
  1. Ayak semua bahan A. Ketepikan
  2. Pukul gula, esen vanilla dan telur hingga kembang.
  3. Tambahkan minyak dan susu cair.
  4. Kacau sebati.
  5. Masukkan bahan kering (A) sedikit demi sedikit. Kaup balikkan sehingga sebati.
  6. Akhir sekali, masukkan air panas. Kacau rata.
  7. Isikan adunan ke dlm acuan kertas. 
  8. Masukkan ke dlm oven yg telah dipanaskan terlebih dahulu. Bakar pada suhu 180C selama 15-20 minit atau sehingga masak.
  9. Apabila telah masak, bolehlah dihias dgn topping coklat dan sprinkles.
Sedia utk letak topping

Resepi Topping Coklat
Bahan
- 1 cawan coklat buttons
- 2 sudu besar butter
- 4 sudu besar susu cair (boleh tambah jika suka)

Cara
  1. Satukan coklat dan butter. Masukkan dlm microwave selama 30 saat.
  2. Keluarkan, kacau hingga coklat larut sepenuhnya.
  3. Tambahkan susu cair. Gaul sebati, jika nampak pekat, tambah sedikit lagi susu cair.
  4. Sedia utk digunakan.
Resepi ni menghasilkan kek yg lembab-lembab gitu...dan sebab saya buat saiz kiut miut...dpt dlm 100 biji jugak...hmmmm..banyak lah bekal si nombor tiga hari ni...hahaha

Masa buat kek ni...assistant tabur sprinkles ialah si nombor empat...hmmm..minat masak betul dia ni...

Okaylah...nak pi amik anak kat sekolah agama pulak ni...

Babai

Monday, 6 April 2015

Tua!....dan Victoria Sandwich Cake

As salam...



Ehhhh....hari ni 6 April lah...hmmm...
Saya dpt sms di awal pagi...a birthday wish...teka...dari sapa?
*
*
*
*
Klinik Gigi....
*
*
*
Hahaha...
Ada promotion sempena birthday..
Haishhh...ingat boleh dapat cabut gigi percuma.... lalala...

Lepas tu...bertubi-tubi ucapan masuk... sempena birthday tuan tanah yg ke-18 ni...
dari siblings n inlaws...ohhhh...tq...tq...

*
*
*
Tapi  tunggu jugak birthday wish dari boss besar...takdak...semenjak kawin...dia tak pernah ingat birthday saya pun...hahaha...takpe.. nak bagi fair n square...birthday boss besar pun...saya buat taktahu jugak....adil kan?...lalala

Jadi utk menyeronokkan diri sendiri...saya buat cake utk diri sendiri...nyanyi sendiri...potong cake sendiri...makan pun sendiri...hahaha...ohhhh...takdelah semua sendiri...dgn anak2 lah...boss besar...balik lambat...hahaha...dia memang taktau langsung pasal hari ni...lagipun...nanti si nombor satu nak pi tuition pulak...

Oklah...sempena birthday ni...saya buat victoria sandwich cake ..tgk resepi mcm senang...pernah makan sekali...masa tu SIL yg buat...

Resepi Victoria Sandwich Cake

Bahan
- 250g butter
- 250g gula castor
- 250g telur (saya guna 5 biji)
- 250g tepung naik sendiri
- 1 sudu teh esen vanilla
- 2 sudu besar susu segar

Cara
  1. Panaskan oven 160C.
  2. Pukul butter dan gula castor hingga putih dan gebu.
  3. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Pukul hingga sebati.
  4. Kemudian tambahkan esen vanilla. Kacau sebati.
  5. Tambahkan tepung sedikit demi sedikit. Kaup balikkan hingga semuanya sebati.
  6. Seterusnya,masukkan susu segar dan kacau rata.
  7. Pindahkan adunan ke dalam dua loyang 8" yg telah digliss dengan sedikit butter.
  8. Masukkan loyang ke dalam oven dan bakar selama 25-30 minit atau sehingga masak. Untuk tahu kek masak atau belum, cucuk kek dgn lidi,jika lidi keluar bersih, kek telah masak.
  9. Sejukkan kek di atas redai sebelum dihias dgn cream dan strawberry jem.

Okay...sementara nak tunggu kek sejuk...kita sediakan cream dan juga bahan hiasannya.

Bahan untuk lemon cheese cream
- 1 1/2 cawan non dairy whipping cream
- 60g cream cheese
- 2 sudu besar esen lemon

Cara
  1. Pukul cream cheese dan esen lemon sehingga gebu. Ketepikan.
  2. Dalam mangkuk adunan yg lain, pukul whipping cream sehingga kental.
  3. Campurkan adunan cream cheese dan whipping cream. Gaul sebati. 
  4. Pindahkan adunan cream kedalam piping beg. Sedia untuk digunakan.
Bahan untuk hiasan
- strawberry jem/strawberry filling
- strawberry segar
- blueberry segar

Sekarang,kek dah sejuk,cream dan fresh fruits pun dah ready, jom hias kek.
  1. Letak satu keping kek di atas cakeboard. Paipkan cream diatas permukaan kek. Kemudian letakkan pula strawberry jem/strawberry filling.
  2. Seterusnya, letak kepingan kek yg kedua di atas lapisan kek yg pertama. Ulang langkah 1. 
  3. Hiaskan dengan buah strawberry dan blueberry.
  4. Masukkan sekejap dalam peti sejuk sebelum dihidangkan.

Nampaknya...anak2 saya enjoy betul makan kek ni...tapi depa komplen jugak...kenapa tak tunggu depa balik sekolah...boleh buat kek sama2...
hmmmmm...anak oiiii...kalau tunggu hangpa balik sekolah...pukul berapa kek nak siap...

Apa pun bersyukur kepada Allah...atas segala kurnian- Nya...semoga saya akan jadi manusia yg lebih baik...Ameen...

Babai

Sunday, 29 March 2015

Chocolate Lava Cake

As salam...

Hari ni...rasa macam nak makan kek...toinggggg...teringat kat chocolate lava cake ni...

Biasalah...bila nak baking ni...cari resepi yg simple je...hmmmm...memang senang resepi ni...cuma time bakar tu...timing kena betul...kalau tak...takdelah lava coklat yg keluar nanti...

Oklah...ini resepinya...

Resepi Chocolate Lava Cake

Bahan
- 200 g coklat masakan
- 100g butter
- 4 biji telur
- 6 sudu besar tepung gandum
- 4 sudu besar castor sugar
- 2 sudu besar serbuk koko

Cara
  1. Cairkan butter dan coklat secara double boiler. Kemudian, tambahkan serbuk koko. Kacau hingga sebati. Ketepikan.
  2. Pukul telur dan gula hingga kembang dan gebu.
  3. Kemudian tambahkan larutan coklat. Gaul sebati. Tambahkan tepung dan kaup balikkan hingga semuanya sebati.
  4. Masukkan adunan kek ke dalam bekas remekin yg telah di gliss kan dengan butter. (Adunan cukup utk 8 remekin)
  5. Simpan dalam peti ais selama 30 minit.
  6. Kemudian bakar dlm oven yg telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 190C selama 15 minit.
  7. Sejukkan sebelum dikeluarkan dari bekas remekin. Tabur gula aising sbg hiasan.
  8. Sedia utk dihidangkan.

Gembiranya bila tgk lava coklat meleleh keluar....hihihi...menjadi...ini pun saya simpan satu...kalau tidak...tak sempatlah cake ni nak berposing amik gambar...

Tiba-tiba terasa macam nak meniaga cake pulak....chehhhhh...baru berjaya buat cake seketul kecik...dah berangan-angan pulak...***tampar muka***

Oklah....selamat mencuba...ohhhh...hati saya berbunga riang....lalala...

Babai

Thursday, 19 March 2015

Kek Cawan Baldu Merah...Phewwww...

As salam...

Saya suka makan red velvet cake ni...kalau pi stesen minyak...saya akan beli sebekas...bawak balik...simpan dlm peti ais...lepas tu makan sorang2...jgn bagi anak nampak...hahaha...


Tapi la ni...jarang betul pi stesen minyak...bawak kereta pun cuma pusing2 dlm kawasan perumahan je...minyak tak abis pun...lepas tu...bila weekend...boss besar akan top up minyak kereta...hmmmm...saya guna kereta boss besar...dia pulak bawak kereta saya pi keja...tapi dia komplen kereta dia kotor...iyalah bang..dok angkut anak-anak riang ria ni...satgi depa beli aiskrim..coklat...keropok...lepas tu makan dlm kereta...aishhhh...dan boss besar ada ura-ura nak cari kancil sekenhen utk saya...hantar dgn amik anak kat skolah...saya musykil...muat ka..kami enam beranak...naik kancil...campur dgn beg sekolah lagi...hmmmm...**garu kepala...cabut uban**

Ehhhh...melalut lagi...mana keknya...sebab saya suka makan...saya pun buatlah kek ni...nak pelepas rasa teringin tu...ohhhh...jgn ingat saya pregnant ya! Sbb dok teringin itu ini...

Ini resepinya..

Resepi Kek Cawan Baldu Merah

Bahan
A
- 250 g tepung gandum
- 1 sudu teh baking powder
- 1/2 sudu teh garam
- 1 sudu besar serbuk koko

B (buttermilk)
- 240 ml susu segar
- 1 sudu makan cuka
- 2 sudu besar pewarna merah

C
- 120g butter
- 300 g gula castor
- 2 biji telur
- 1 sudu teh esen vanilla

D
- 1 sudu kecil cuka
- 1 sudu kecill soda bikarbonat

Cara
  1. Ayak semua bahan A. Ketepikan.
  2. Masukkan cuka ke dalam susu. Biarkan 10 minit dan kemudian tambahkan pewarna merah. Kacau sebati. Ketepikan
  3. Dalam mangkuk adunan,pukul butter dan gula sehingga kembang dan putih.
  4. Masukkan telur sebiji demi sebiji. Pukul lagi sehingga semuanya sebati. Tambahkan esen vanilla.
  5. Seterusnya,masukkan tepung dan buttermilk berselang seli. Kaup balikkan adunan sehingga semuanya sebati
  6. Dalam bekas yg lain,masukkan soda bikarbonat dan cuka. Tunggu hingga ada bunyi berdesir. Kacau dan tuangkan ke dalam adunan kek. Gaul rata.
  7. Masukkan adunan kek ke dalam acuan kertas sehingga 3/4 penuh. Buat hingga habis.
  8. Panaskan oven pada suhu 170C. Kemudian bakar adunan kek selama 20 minit.
  9. Sejukkan kek sebelum di make up dgn cream cheese frosting.

Resepi Cream Cheese Frosting
Bahan
- 250g cream cheese
- 1/2 cawan whipping cream
- 1/2 cawan gula kastor

Cara
  1. Pukul cream cheese,gula kastor dan whipping cream sehingga gebu dan lembut.
  2. Sedia untuk di paipkan ke atas cupcake.

Dah siap pun...hmmm...nampaknya bukan saya sorang je suka makan kek ni....si nombor tiga jugak dah join kelab suka makan kek rvc mcm mak dia...lalala...

Apa lagi....Selamat mencuba!

Babai

Friday, 13 March 2015

Kek Sarang Semut

Salam...

Hari ni buat kek dolu-dolu...saya plan...kalau sarangnya menjadi...saya nak buat lagi..utk bawak balik kampung nanti..mak saya nak buat kenduri doa selamat...


Nampaknya sarangnya menjadi!

Jadi lunch hari ni saya masak sempoi je...nasi goreng,ayam rempah dgn tomyam...dan nampak gayanya mcm nak ajak boss besar dinner kat luaq je...hihihi...

Tapi kan...bila pikiaq balik..senang mkn kt rumah je...anak-anak ni...bukannya paham bahasa...depa peduli apa...kat kedai makan pun boleh bersilat...lari 100 meter...menjerit ala-ala dapat sumbat gol...macam-macam lagilah...sebab tu kami akan pi kedai yg org tak ramai...senang sikit nak kepung anak...tengok anak orang...sopan santun je kat tempat makan...anak kami...hahaha...sudu garfu pun boleh jadi mainan..tapi apa pun...syukurlah...anak-anak aktif...satgi depa duduk diam ja...risau pulak..cuma mak pak depa kena tahan sabaq dgn kena tebal muka saja...

Dan hari ni...si nombor lima bangun awal...dan dia tak tidoq siang...tapi yg baguihnya...si nombor empat pulak yg tidoq...itupun lepas dia mengamuk nak drawing block...bawak dia pi kedai...beli satu kat dia...balik umah...sambil tgk tv...dia tertidoq...drawing block dlm dakapan gitu...hahaha...
Dia tidoq...tapi drawing block tak lepas!

Baiklah nak!..mak percaya

Mula2 cadang nak lipat kain ja...tapi saya lipat...si nombor lima tukang sepah balik...ishhhh...kecik besar kecik besar je mak tengok kamu nak!

Hmmm...banyak pulak ceritanya...

Oklah...jom study resepi kek sarang semut ni...

Resepi Kek Sarang Semut

Bahan
Untuk gula hangus
- 3/4 cawan gula
- 1 cawan air panas
- 2 sudu besar butter

Cara
  1. Masukkan gula dalam periuk. Masak guna api sederhana hingga bertukar warna. Saya goyang-goyangkan periuk dengan penyepit makanan (tongs).
  2. Bila gula larut dan jadi warna perang,tuangkan air panas. Hati-hati sebab akan ada percikan sikit.
  3. Masak hingga gula larut. Tutup api dan tambahkan butter. Kacau hingga butter larut.
  4. Sejukkan sebelum digunakan.
Untuk adunan tepung
- 1 cawan tepung gandum
- 4 biji telur
- 1 cawan susu pekat
- 2 sudu teh soda bikarbonat
- 1 sudu teh esen vanilla

Cara
  1. Ayak tepung gandum dan soda bikarbonat. Ketepikan.
  2. Masukkan telur ke dalam blender. Blend hingga sebati. 
  3. Kemudian tambahkan susu dan esen vanilla. Blend hingga semuanya sekata.
  4. Pindahkan campuran tadi ke dalam mangkuk adunan dan ditambahkan tepung. Gaul rata.
  5. Kemudian, masukkan larutan gula hangus ke dalamnya. Kacau lagi. Tapiskan adunan untuk memastikan tiada buntilan tepung.
  6. Perap 3-4 jam. Selepas itu, kacau adunan dan pindahkan ke dalam loyang.
  7. Panaskan oven dan bakar adunan selama 1 jam atau sehingga masak pada suhu 160C api atas bawah.
  8. Sejukkan dahulu sebelum dipotong.
Hmmmm...dah siap..



Selamat mencuba kek dolu-dolu ni...

Babai