Showing posts with label gulai. Show all posts
Showing posts with label gulai. Show all posts

Friday, 12 February 2016

Gulai Rangka Ayam

As salam...

Hari ni si nombor lima dah okay sikit...semalam bawak dia jumpak paed kat ttdi jaya,Dr. Meghana. Doc kata lungs dia okay, takdak infection kat telinga, no tonsilitis,rashes takdak, cuma doc risau bila si nombor lima nampak lethargic...saya bagitau dah dua minggu dia takmau makan...cuma breastfeed je...so doc cakap pada umur ni, susu ibu gives nothing,maybe si nombor lima bila dia minum susu tu, dia rasa lebih selesa sbb mak dok peluk je kan...so saya kena bagi dia makan apa jua foods yg dia suka..sbb si nombor lima suka aiskrim...saya bagi dia aiskrim campur pisang, calsiyum, air kotak, yakult,taufu fa...dan setiap kali mmg paksa dia utk makan...tapi kalau masih nampak letih lagi, memang kena bawak pi hospital...apa pun alhamdulillah hari ni dia dah mula nak main dgn abg dan kakak...

Hmmm...lunch utk yg lain pun kena siapkan jugak...saya defrost satu plastik ayam...masa tu tak tengok pun, bawak keluar dari freezer terus letak kat sinki...bila nak masak...adoyaiii...ini rangka ayam lah...nak defrost isi ayam mcm lambat je...jadi buat gulai dan bubuh aje kentang...hiksssss...padahal sblm tu rancang nak masak ayam masak kicap...hmmmm



Okaylah...ini resepinya...
Resepi Gulai Rangka Ayam
Bahan
- 2 ekor rangka ayam dipotong kecil
- 1 labu bawang besar*
- 4 ulas bawang putih*
- 1/2 inci halia*
- 1/2 inci lengkuas*
- 1 peket kecil rempah kari daging FAIZA
- 1 sudu makan serbuk ketumbar
- 1 sudu makan serbuk jintan manis
- 1 sudu makan serbuk jintan putih
- 1 kotak kecil santan ayam brand
- 3 biji kentang potong empat
- 1 sudu teh gula nise
- 3- 4 cawan air
- garam secukup rasa

Utk tumis
- 5 biji bawang merah dihiris
- 3 ulas bawang putih dihiris
- 2 pelepah daun kari
- rempah empat sekawan (dua biji buah pelaga, dua kuntum bunga cengkih, dua kuntum bunga lawang, satu batang kulit kayu manis)
- minyak utk menumis

Cara
  1. Kisar semua bahan bertanda* hingga lumat. Ketepikan.
  2. Satukan semua rempah dgn sedikit air dan jadikan pes rempah. Ketepikan.
  3. Panaskan minyak, masukkan bahan tumis. Goreng hingga terbit bau.
  4. Masukkan pes rempah. Masak hingga pecah minyak. Kemudian, masukkan bahan kisar. Kacau sebati.
  5. Apabila campuran pes rempah dan bahan kisar hampir kering, masukkan rangka ayam yg telah dibasuh bersih. Gaul rata dan biarkan sekejap sebelum dimasukkan santan dan air.
  6. Biarkan sehingga kuah mendidih.
  7. Kemudian, masukkan kentang dan gula nise.
  8. Perasakan dgn garam.
  9. Tutup api apabila kuah memekat dan ubi kentang menjadi empuk.
  10. Siap.
Kalau tengok resepi ni, lain sikit dari gulai yg biasa saya masak, sebab saya tambahkan serbuk ketumbar, jintan manis dan jintan putih...
bereksperimen sbb nak tau rasa gulai ni akan jadi macam mana...tapi alhamdulillah menjadi jugak...si nombor tiga cakap sedap...si nombor dua pun cakap macam tu jugak...owhhhh...kembang setaman hati ni...

Nak melengkapkan hidangan hari ni, saya goreng telur dadar...cukup lah utk anak-anak makan...walaupun si nombor lima dah okay sikit tapi dia masih lagi cranky...saya mesti ada depan mata dia je...sambil saya dok masak, dia dok menangis tarik kain ntah apa lah yg dia nak,  jenuh jugak dok memujuk...

Okaylah...itu lah cerita hari ni...kalau ada rangka ayam kat dlm freezer tu, cubalah masak guna resepi ni...

Babai

Tuesday, 8 September 2015

Gulai Ketam Tumis Darat

As salam...

Dah lama tak makan ketam...masa pi pasar hari tu...ada beli ketam...beli lima ekor kecik2 je...

Masa beli tu...dalam kepala dah set nak masak salted egg crabs...tapi tak jadi...sbb bila pikiaq...takdak kuah pulak...ahli nak makan ramai...baik masak yg berkuah...nampak lah seperiuk kan...

Bila nak masak...cari rempah kari ketam takdak pulak...aishhh...rasa hari tu mcm ada beli...hmmm...takpa...kita guna rempah yg ada...ala2 bereksperimen gitu...

Saya telepon mak kat kampung tanya resepi...sbb bila google ada mcm2 versi...owhhhh...saya nak masak versi mak saya...biasalah masakan mak kita lah yg paling sedapppp dlm dunia...hikkkksss...harapnya...anak2 saya nanti pun rasa mcm tu...hahaha...



Jadi mai tengok resepinya...
Resepi Gulai Ketam Tumis Darat
Bahan
- 5 ekor ketam
- 3 ulas bawang putih*
- 1 labu bawang besar*
- 1 inci halia*
- 1 keping asam keping
- 1 peket rempah kari ikan
- 1/2 peket rempah kari daging
- 1 kotak kecil santan kotak
- 1 sudu teh gula nise
- air secukupnya
- garam secukup rasa

Bahan tumis



- 3 ulas bawang putih dihiris
- 5 ulas bawang merah dihiris
- 4 pelepah daun kari
- 1/2 inci halia dihiris
- 1 sudu teh halba campur
- 1/4 cawan minyak masak

Cara

  1. Ketam dibasuh bersih dan dikerat dua.Masukkan ke dalam periuk. 
  2. Kisar semua bahan bertanda * hingga halus. Tuangkan ke dalam periuk berisi ketam.
  3. Tambahkan rempah kari, asam keping dan air secukupnya. Kacau rata.
  4. Masak hingga mendidih dan hilang rasa rempah.
  5. Masukkan santan, gula nise dan garam. Tambahkan air jika kuah terlalu pekat.
  6. Perlahankan api, tutup periuk.
  7. Sementara menunggu kuah mendidih, panaskan minyak, tumis bahan tumis hingga garing dan naik bau.
  8. Apabila kuah gulai sudah mendidih, tutup api dan tuang bahan tumisan dan minyak tumisan ke dalam kuah gulai. Tutup periuk. Biarkan lebih kurang 15 minit sebelum dihidangkan supaya kuahnya menjadi mesra.
  9. Sedia utk dihidangkan.
sudah mesra!
Wahhhh...terasa tak sabar nak makan...kalau mak saya...dia bubuh nenas dlm kuah gulai ni...saya tak bubuh sbb takdak nenas kat rumah...tapi takdak nenas pun sedap...

Bila kita tumis darat ni...aroma tu lagi semerbak...ratah pun best jugak...

Boss besar request nak makan ikan tamban kering goreng dgn bawang.. okaylah...satgi saya pi goreng...dia MC hari ni...demam...kesian dari hari tu demamnya on off je...nampak muka pun tak bermaya...jadi apa yg dia nak makan...kita masakkan aje...harapnya berselera...

Okaylah...nak pi goreng ikan kering...orang demam nak makan nasik...hikkkssss...

Babai

Monday, 30 March 2015

Gulai Darat Daging

As salam...

Sejak pagi...saya plan nak masak udang...terasa macam nak buat sayur lemak buncis dgn udang...tapi teringat yg si nombor dua tak blh makan udang...tangan dia naik gatal2..
haishhhh...terlupa pulak mak dia...anak kena pantang daaaa...

Abis tu...nak masak apa ya?...daging ada...buat gulai darat je...bubuh kentang...si nombor lima pun boleh makan jugak nanti...sekarang bila masak...kena dua dalam satu...sbb si nombor lima dah tak mau makan bubur nasik...dia nak makan mcm kita jugak...selera org tua si budak kecik ni!

Okaylah...ini resepinya
Resepi Gulai Darat Daging

Bahan
- 1/2 kilo daging dihiris- basuh bersih
- 3 sudu makan rempah gulai darat
- 1 sudu makan cili kisar
- 2 sudu makan kerisik
- 3 biji kentang belah empat
- 5 cawan santan dari 1 biji kelapa
- 1 keping asam keping
- 1/4 keping gula nise
- 10 ulas bawang merah*
- 5 ulas bawang putih*
- 1 inci halia*
- 1/2 inci lengkuas*
- 2 sudu besar rempah biji ketumbar*
- sedikit kulit kayu manis,bunga lawang,bunga cengkih dan buah pelaga
- garam secukup rasa
- minyak utk menumis

Cara

  1. Tumbuk/kisar halus semua bahan bertanda *.
  2. Campurkan bahan tumbuk,rempah gulai darat,cili kisar dan sedikit air.Gaul sebati. Ketepikan.
  3. Panaskan minyak, tumis kulit kayu manis, buah pelaga,bunga cengkih dan bunga lawang hingga wangi.
  4. Masukkan pes rempah(step#2)dan biar sehingga garing dan pecah minyak.
  5. Kemudian masukkan daging. Gaul sebati dan masak hingga daging kecut.
  6. Tambahkan santan,asam keping,gula nise dan kerisik. Masak hingga mendidih.
  7. Masukkan kentang dan perisakan dgn garam. 
  8. Tutup api apabila kentang empuk dan daging masak sempurna.
  9. Sedia untuk dihidangkan.
Hmmm...dah siap...si nombor satu bawak bekal lauk ni pi sekolah agama...

Apa pun...selamat mencuba!

Babai

Wednesday, 25 March 2015

Gulai Ikan Aya

As salam...

Hari ni...saya masak yg senang je...gulai ikan aya....hahaha...

Kalau kat belah utara...kami panggil ikan kayu...masa kecik-kecik...mak saya suka masak kicap atau pun masak sambal...ikan kayu ni rasa dia tawar...kalau goreng pulak...keras kong...pasal tu lepas goreng kena masak berkuah sikit...

Bila kawin...baru tau ikan ni glemer kat kelate...rebus dgn asam keping dan garam...lepas tu goreng...makan pulak dgn budu campur tempoyak...hmmmm...bertambah-tambah makan..hahaha...

Lagi satu...ikan aya ni...jugak dimasak gulai utk nasi berlauk ataupun utk nasi dagang...

Bila saya check peti ais...cukup bahan untuk gulai nasi berlauk ni...apa lagi..jom pi dapur...

Resepi Gulai Ikan Aya

Bahan
- 2 ekor ikan aya/kayu/tongkol- potong empat-
- 5 ulas bawang merah*
- 1/2 inci lengkuas*
- 1/2 inci kunyit hidup*
- 1 sudu makan cili kisar
- 1 kotak kecil santan
- 2 cawan air
- 1 sudu kecil ketumbar ditumbuk halus
- 1/4 keping gula nise
- garam secukup rasa
- asam keping secukupnya
- timun/kacang panjang/cili hijau - kalau ada

Cara
  1. Masukkan ikan,asam keping dan garam ke dalam periuk. Tambahkan air separas ikan. Rebus hingga air rebusan kering.***saya letak empat keping asam keping dan 1 sudu makan garam.
  2. Setelah siap direbus, ketepikan.
    Dah rebus!
  3. Seterusnya,kisar semua bahan bertanda * hingga halus.
  4. Masukkan bahan kisar,cili kisar, ketumbar, santan dan air ke dalam periuk. Reneh sekejap (3 - 4 minit)
  5. Kemudian masukkan ikan yg telah direbus tadi dan gula nise. Kacau sebati.
  6. Perisakan dgn garam. Jika kurang masam, masukkan 1 keping asam keping.
  7. Masak hingga mendidih. Kalau ada timun,kacang panjang atau cili hijau solok,boleh dimasukkan juga.
  8. Tutup api dan sedia utk dihidangkan.
Gulai ni sedap dimakan dgn sambal belacan...tapi saya tak buat pun...sebab anak-anak yg nak makan...depa tak makan pedas...nanti malam...bila boss besar balik keja...barulah saya nak menumbuk sambal...dan goreng ikan masin...

Ohhhh..nak pi iron baju pulak...anak-anak nak pi sekolah...

Babai 

Friday, 20 March 2015

Gulai Ikan Sembilang

As salam...

Hari ni...buat gulai ikan sembilang...mak saya bawak ikan ni dari kampung...kalau ikut belah utara...kari...kami panggil gulai...

Hmmmm...sedapnya...saya makan bertambah-tambah...tapi boss besar...cuma makan kuah je...dia tak makan ikan sembilang...

Ohhh...tak buleh cerita banyak nih...ada mission yg kena settle hari ni...hahaha.bunyi mcm ganas kannnn?..Apa tu?

Mission saya hari ni ialah...cuci kipas siling...berdarah mata tgk debu bermaharajalela melekat kat kipas...time kipas pusing...tak nampak...tapi kalau tgh off...tepuk dahi...gerrrram...

Ok...dah panjang intro nak masak gulai ni...jomlah tgk resepinya...




Resepi Gulai Ikan Sembilang

Bahan
- 1 ekor ikan sembilang-cuci bersih dan di kerat empat.
- 5 ulas bawang putih*
- 3 ulas bawang putih*
- 1 hiris halia*
- 1 peket kecil rempah kari ikan
- 1 mangkuk kecil air asam jawa (asam jawa sebesar ibu jari bancuh dgn air)
- 1 sudu teh serbuk cili
- 1 1/2 cawan santan pekat
- 3 tangkai daun kesum(mak saya kata kalau ada..bubuh je)
- 2 tangkai daun kari
- 5 batang bendi
- 2 biji cili hijau belah dus
- 2 biji tomato belah empat
- 1 biji terung belah empat
- garam secukup rasa

Bahan tumis
- 3 ulas bawang merah dihiris
- 2 ulas bawang putih dihiris
- 2 tangkai daun kari
- 1 sudu teh halba campur
- minyak untuk menumis

Cara

  1. Tumbuk lumat bahan bertanda *.
  2. Satukan bahan tumbuk,rempah kari, serbuk cili dan air asam jawa. Gaul rata dan ketepikan.
  3. Panaskan minyak. Tumis bahan tumis hingga wangi.
  4. Tambahkan pes kari (dari step 2). Goreng hingga pecah minyak. Kena selalu dikacau supaya tak hangit kat bahagian dasar periuk.
  5. Kemudian,masukkan ikan. Masak sekejap(lebih kurang 1 minit) sebelum dimasukkan santan.
  6. Apabila kuah sudah mendidih dan pecah minyak, masukkan daun kesum, bendi,cili hijau, terung dan tomato.Perisakan dgn garam. Jika kuah terlalu pekat,tambah sedikit air.
  7. Tutup api apabila bendi dan terung menjadi lembut.
  8. Sedia untuk dihidangkan.
Mak saya suruh letak daun kesum...kalau masak gulai ikan sembilang ni...hmmm..jadi bau gulai ni harum semerbak...ishhh...kecur ayaq lioq bila dok tulis resepi ni...

Jadi...apa yg ditunggu lagi...

Selamat mencuba!

Babai

Sunday, 8 March 2015

Gulai Kepala Ikan Campur Udang

Salam...

Hmmm...terkejut tak tengok tajuk...hahaha...taktau lah...kalau ikut pakar pemakanan...boleh ka kita masak ikan campur udang ni...


Kisahnya macam ni...baru-baru ni...kami balik kelate...hmmmm...sokmo kelik kelate...cik abe...bila pulak nak balik kampung i....*tunduk muka...kesat air mata*...hahaha...

Kami pi umah pak sedara boss besar...kami panggil poksu...kira pi ziarah lah...sebab masa arwah bini poksu meninggal...saya tak balik...boss besar balik sorang je...sampai time tengahari...dan poksu ajak kami lunch...bersungguh-sungguh dia bagitau yg dia beli kepala ikan merah kat Tok Bali...dan anak sulungnya masak gulai kepala ikan merah...ohhhh...teruja rasanya...maklumlah...saya orang utara..kari dan saya...umpama isi dengan kuku...ngehngehngeh...

Bila pi dapoq...saya dok cari...mana gulai kepala ikannya...rupa-rupanya...bukan mcm yg saya dok imagine dlm kepala...ohhhh...lain sungguh...sepanjang hidup ni...tak pernah lagi saya jumpak gulai ikan campur udang....hmmmm...sedap ka?saya bermonolog sendiri...hahaha...

Dan...memang sedap...manis udang tu...yg buat kita makan bertambah...boss besar pun setuju...dia pun tambah nasik...

Jadi...hari ni...saya pun masak gulai ni..sbb pagi tadi saya pi beli barang dapur kat Pasar Pagi Paya Jaras...saya borong...baaaanyak ikan,daging,ayam,sotong,udang...dan macam-macam lagi lah...hihihi...boss besar kata saya gila...sebab excited mcm dapat kereta sebijik...ok lah bang...saya beli ikan...kalau saya mintak handbag LV mcm adik ipar u pakai...macam mana?...ribu riban tu...hihihi

Ohhh...panjang betul mukadimah nyer...meh la tengok resepi ni...kot-kot berkenan di hati...

Resepi Gulai Kepala Ikan Campur Udang

Bahan
- seketul kepala ikan jenahak putih di belah dua + seketul isi ikan
- 1/2 kilo udang harimau (buang kepala)
- 5 ulas bawang putih*
- 15 ulas bawang merah*
- 1 inci lengkuas*
- 1/2 inci halia*
- 1/2 inci kunyit hidup*
- 1 keping asam keping
- 1 kotak kecil santan (200ml)
- 3 sudu makan rempah kari (saya beli yg timbang kat kelantan)
- 1 sudu makan serbuk cili
- 1/2 keping gula nise
- garam secukupnya
- air ikut suka (nak pekat ke cair)

Cara

  1. Basuh bersih ikan dan udang.
  2. Kisar halus semua bahan bertanda*.
  3. Masukkan bahan kisar ke dalam periuk. Tambahkan cili kisar,rempah kari,sedikit air dan asam keping. Rebus hingga sekali mendidih.
  4. Tambahkan santan dan gula nise. Kacau sebati. Kemudian masukkan kepala dan isi ikan. Biarkan mendidih. Tambahkan air ikut citarasa. 
  5. Masukkan pula udang dan perisakan dengan garam. Seimbangkan rasa masam,manis,masin dan lemak kuah gulai ni.
  6. Tutup api apabila udang dan ikan masak sempurna
  7. Sedia untuk dihidangkan.

Dah siap pun gulai ni...saya buat sambal belacan dengan ulam timun. Lepas tu goreng ikan gelama masam...perghhh...sedap i tell u...Alhamdulillah...

Hmmm...kepala udang tu...saya tak buang...saya rebus..sebab saya nak buat pes char kuey teow pulak nanti...jangan membazir...pesan orang yg tak kerja ni...kena selalu bersyukur atas segala nikmat yg Allah kurniakan...

Babai

Monday, 2 March 2015

Gulai Darat Versi Mak Anak Lima

Salam...

Hmmmm...hari ni...saya masak gulai darat...resepi kelate...tapi dah saya tokok tambah sikit...kiranya ini resepi derhaka kat mak mentua lah...kalau dia makan...mesti kena komen...

Apa pun...boss besar dgn anak-anak cakap sedap...okaylah tu...kena dgn selera depa...

Macam mana boleh nak masak gulai darat ni...anak-anak saya...suka sangat makan nasik kak wok...boleh kata...seminggu sekali...mesti pi beli nasik bungkus ni...apa yg ada dlm nasik kak wok ni?....hmmmm...ayam goreng kecik2, kuah gulai dgn sambal....

Jadi...saya pun nak tunjuk ganas kat anak jugak....saya kata kat depa...mak pun blh buat mcm tu lah...jadi..saya pun menggulai lah...dan ini hasilnya...


Meh tengok resepi gulai darat nih...

Resepi Gulai Darat Versi Mak Anak Lima

Bahan
- 1/2 ekor ayam-basuh bersih & potong kecil.
- 3 sudu makan rempah gulai darat
- 1/2 sudu makan serbuk ketumbar
- 1 sudu makan serbuk cili
- 10 ulas bawang merah*
- 5 ulas bawang putih*
- 1/2 inci halia*
- 1/2 inci kunyit hidup*
- 1 inci lengkuas*
- 200 ml santan kotak
- 500 ml air
- 1/4 keping gula nise
- 1 keping asam keping
- 1 mangkuk kecil kacang panjang dihiris
- 1 biji terung panjang dipotong

Cara

  1. Kisarkan semua bahan bertanda*. 
  2. Dalam periuk yg sesuai, masukkan bahan kisar, rempah,serbuk ketumbar,serbuk cili dan ayam.Gaul sebati.
  3. Tambahkan separuh santan dan separuh air. Kacau rata.Guna api sederhana, masak hingga ayam kecut. 
  4. Kemudian,tambahkan asam keping, gula nise dan baki santan dan air tadi. 
  5. Perisakan dengan garam. Tunggu hingga mendidih dan nampak pecah minyak, barulah dimasukkan kacang panjang dan terung. Masak hingga kacang dan terung lembut. 
  6. Tutup api. Sedia untuk dihidangkan.
Saya goreng jugak ayam potong kecik-kecik...cuma garam kunyitkan dan goreng...buat sambal belacan dan ulam timun...tapi tak sempat nak snap gambar pun...kalut dgn si nombor empat dgn si nombor lima...

Gulai ni...saya buat pekat...bila makan tu...melekat kat tangan kuah dia...cicah dgn roti pun soodaaappp...apa pun...habislah anak-anak dgn boss besar makan...Alhamdulillah...

Babai